Σελίδες

Ετικέτες

20/6/17

Βάσεις 2017: Σε ποια επιστημονικά πεδία έχουμε πτώση; Αναλύσεις



Φέτος έπεσαν δυσκολότερα θέματα σε σχέση με πέρυσι στα τα Μαθηματικά και τα Αρχαία Ομάδας Προσανατολισμού, όπως και στη Χημεία και τη Βιολογία και για αυτό θα υπάρξει πτώση στις βάσεις σχεδόν όλων των σχολών μεγάλης ζήτησης το 2017 σε σχέση με τις βάσεις του 2016.

Πιο... 

συγκεκριμένα, οι βάσεις αναμένεται να πέσουν σε Πολυτεχνικές, Οικονομικές σχολές και στα τμήματα Πληροφορικής λόγω του μεγάλου βαθμού δυσκολίας στα Μαθηματικά Προσανατολισμού.Τα φετινά θέματα προκάλεσαν αντιδράσεις σχετικά με τον όγκο των ζητουμένων, ενώ δεν έλειψαν και οι ενστάσεις από μαθηματικούς σχετικά με τις οδηγίες βαθμολόγησης. «Τα πρώτα στοιχεία που έχουμε είναι ενδεικτικά κακών επιδόσεων, καθώς τα ποσοστά αποτυχίας είναι εντυπωσιακά σε σχέση με τις άλλες χρονιές», αναφέρει στον «Ελεύθερο Τύπο» ο εκπαιδευτικός αναλυτής, Γιώργος Χατζητέγας.
1ο πεδίο Ανθρωπιστικών Σπουδών
«Χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις αναμένονται οι βάσεις στις ανθρωπιστικές σπουδές» αναφέρει ο κ. Χατζητέγας. Κανένα μάθημα, όπως όλα δείχνουν, δεν θα αποβεί μοιραίο για μεγάλο ποσοστό υποψηφίων, επομένως αναμένεται σταθερότητα στις βάσεις με μικρές αυξομειώσεις. Πάντως αξίζει να σημειωθεί ότι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό του 1ου Επιστημονικού Πεδίου είναι οι ελάχιστες θέσεις που διαθέτει σε αναλογία με την υψηλή ζήτηση. Πέρσι, 13.000 υποψήφιοι έμειναν εκτός, εξαιτίας της ελλιπούς διαθεσιμότητας θέσεων και σχολών.
2ο πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Σπουδών
Καθολική πτώση στο σύνολο των σχολών που περιλαμβάνονται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο αναμένεται φέτος, μιας και τα Μαθηματικά Κατεύθυνσης θα οδηγήσουν σε βαθμολογική σφαγή. Η πτώση εκτιμάται μεγάλη και οριζόντια καλύπτοντας από τις δημοφιλείς πολυτεχνικές σχολές μέχρι τμήματα με μεσαίες βαθμολογίες. Το «ατού» του εν λόγω πεδίου, βέβαια, είναι ότι σχεδόν το σύνολο των υποψηφίων του θα εισαχθεί σε μία σχολή, καθώς η ζήτηση είναι ανάλογη της προσφοράς θέσεων. Το ζητούμενο βέβαια είναι ότι οι υποψήφιοι ίσως δυσκολευτούν να εισαχθούν στη σχολή που πραγματικά θέλουν.
3ο Πεδίο Επιστημών Υγείας
Καλή προετοιμασία και κριτικό πνεύμα απαιτούσαν τα θέματα στη Βιολογία Κατεύθυνσης, τα οποία κάλυπταν μεγάλο μέρος της ύλης. Στη Βιολογία Γενικής Παιδείας, τα θέματα χαρακτηρίστηκαν απλά και κατανοητά, με τους καλά προετοιμασμένους μαθητές να ανταποκρίνονται με ευκολία, μεγαλύτερη από ότι πέρσι.
«Στο 3ο Επιστημονικό Πεδίο αναμένεται φέτος μεγάλος ο ανταγωνισμός για μία θέση» σημειώνει ο κ. Χατζητέγας. Το μάθημα της Βιολογίας δεν αιφνιδίασε και όπως όλα δείχνουν η πορεία των βάσεων θα κριθεί από τις επιδόσεις των μαθητών που αποτελούν έναν κομβικό παράγοντα στο συγκεκριμένο πεδίο. Το πλεονέκτημα που οδήγησε πέρσι στην άνοδο των βάσεων είναι ότι το νέο σύστημα δεν περιλαμβάνει πλέον – για όσους προορίζονται για ιατρικές σχολές – την εξέταση των Μαθηματικών Κατεύθυνσης. Πέρσι, το 3ο πεδίο σημείωσε μεγάλη άνοδο στις βάσεις, με την Ιατρική Αθηνών να ξεπερνάει το κατώφλι των 19.000 μορίων.
4ο πεδίο Επιστημών Εκπαίδευσης
Άνοδος αναμένεται στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο φέτος. Αν και ένα από τα μαθήματα που θα κρίνουν την πορεία των βάσεων θα δοθεί τη Δευτέρα (Μαθηματικά και Ιστορία Γενικής Παιδείας), η ανατροπή φέτος έρχεται από την αυξημένη ζήτηση. Η απόφαση να απομονωθούν τα Παιδαγωγικά από τις υπόλοιπες σχολές ανθρωπιστικών σπουδών στην πρώτη της εφαρμογή πέρσι οδήγησε στην κατάρρευση των βάσεων σε αυτές τις σχολές και σε μειωμένο ενδιαφέρον. Το πέμπτο μάθημα που ξεκλειδώνει το πεδίο τρόμαξε πέρσι τους υποψηφίους, ενώ οδήγησε σε χαμηλές επιδόσεις.
Ως αποτέλεσμα, το 1/3 των Παιδαγωγικών σχολών έπεσε κάτω από τη βάση το 2016. Αυτό όμως λειτούργησε ενθαρρυντικά φέτος για τους υποψηφίους, οι οποίοι είδαν μία ευκαιρία για εισαγωγή σε χαμηλόβαθμες σχολές. Η υψηλή ζήτηση βέβαια δεν ανεβάζει τον ανταγωνισμό και μοιραία και τις βάσεις, ανατρέποντας έστω και πρόσκαιρα την απαξίωση των Παιδαγωγικών, που πέρσι είδαν τις βάσεις τους να καταποντίζονται.
5ο πεδίο Επιστημών Οικονομίας και Πληροφορικής
Για καταβαράθρωση ολκής κάνουν λόγο οι εκτιμήσεις για φέτος. Οι επιδόσεις στα Μαθηματικά Κατεύθυνσης αναμένεται να φτάσουν σε ιστορικά χαμηλά, σε ένα επιστημονικό πεδίο που οι υποψήφιοί του δεν σημειώνουν διαχρονικά υψηλές επιδόσεις. «Πέρσι, το 77% των υποψηφίων είχε γράψει κάτω από τη βάση. Φέτος, μπορεί να φτάσει ακόμα και το 90%» αναφέρει ο κ. Χατζητέγας. Αυτό μοιραία θα σπρώξει προς τα κάτω τις βάσεις, ειδικότερα σε σχολές οικονομίας και διοίκησης, καθώς και το μάθημα των Αρχών Οικονομικής Θεωρίας ίσως δυσκολέψει σε σχέση με πέρσι τους υποψηφίους. Μάλιστα, σύμφωνα με κάποιους εκπαιδευτικούς, στις Αρχές Οικονομικής Θεωρίας έπεσαν τα δυσκολότερα θέματα των τελευταίων χρόνων.

Τι έχουν ανακοινώσει οι εκπαιδευτικοί όλων των κλάδων για τις Βάσεις 2017:

  • Όπως εξηγούν καθηγητές Φυσικής, η Φυσική θεωρείται μάθημα «βαρόμετρο» για την πορεία των βάσεων 2017 στις δημοφιλείς πολυτεχνικές και ιατρικές σχολές. «Η επιλογή των φετινών θεμάτων εξυπηρετεί τον σκοπό διεξαγωγής των Πανελλαδικών εξετάσεων», ήταν το γενικό σχόλιο της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών. «Αν και τα φετινά θέματα της Φυσικής δεν περιελάμβαναν κάποιο «πειραματικό» θέμα, όλα περιλαμβάνονται στα διδασκόμενα και δεν είχαν ασάφειες ή λάθη», σχολίασε και η Ελληνική Εταιρεία Φυσικής για την Επιστήμη και την Εκπαίδευση (ΕΕΦΕΕ).
  • Από την πλευρά της η ομοσπονδία των φροντιστών ανακοίνωσε πως «ένας μαθητής μέτριας δυναμικότητας μπορούσε να προσεγγίσει το 10-12, αλλά δυσκόλευαν στη συνέχεια με αποτέλεσμα το άριστα να είναι μόνο για μαθητές που έχουν προετοιμαστεί σωστά και έχουν κατανοήσει καλά τις έννοιες του προγραμματισμού».
  • Όσον αφορά το μάθημα της Ιστορίας, που επίσης εξετάστηκε προχθές, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων ανακοίνωσε πως «οι ερωτήσεις κάλυπταν σημαντικό εύρος της εξεταστέας ύλης και ορισμένες επαναλαμβάνονταν σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια». Για την χρήση των πηγών, επισήμανε ότι «ο μαθητής μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία των πηγών και αυτά του εγχειριδίου για να απαντήσει». Τέλος, για το τέταρτο θέμα, εξηγούσε ότι ο υποψήφιος έπρεπε «να χρησιμοποιήσει συνδυαστική και συνθετική μέθοδο για να επεξεργαστεί τις γνώσεις που του παρέχει το βιβλίο και οι πηγές καθώς και να γνωρίζει τα γεγονότα».
  • Για τα μαθηματικά η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία ανέφερε ότι «καλύπτεται μεγάλο μέρος της ύλης όχι, όμως, στο απαραίτητο εύρος της. Αρκετά ερωτήματα ήταν επικεντρωμένα σε συγκεκριμένο κεφάλαιο που αναφέρεται σε προηγούμενες τάξεις». Ωστόσο, «ο διατιθέμενος χρόνος δεν επαρκούσε για την πλήρη και επιτυχή διαπραγμάτευση των θεμάτων, παρότι σε κάποια ερωτήματα είχαν δοθεί τα ενδιάμεσα αποτελέσματα.
  • Σε ότι αφορά τα Αρχαία εδόθησαν στους υποψηφίους ένα διδαγμένο κείμενο του Πλάτωνα (Πρωταγόρας 322d-323c) και ένα αδίδακτο του Ισοκράτη (Φίλιππος, 26-27). Η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, σημείωσε ότι το αδίδακτο κείμενο χαρακτηρίζεται ως θέμα μέτριας δυσκολίας και όχι πιο απαιτητικό από το αντίστοιχο των εξετάσεων του 2016. Είναι, λοιπόν, πιθανό οι βαθμολογίες να κυμανθούν σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια.