Για πέμπτη χρονιά φέτος, η Πειραματική Σκηνή της «Τέχνης» οργανώνει, στο θέατρο «Αμαλία» της Θεσσαλονίκης, από τις 20 Απριλίου ως τις 12 Μαΐου, τις «Προτάσεις», ένα φεστιβάλ ανήσυχων θεατρικών σχημάτων και...
πρωτότυπων σκηνικών προσεγγίσεων, με συμμετοχή επτά θιάσων. «Εργοτάξιο θεατρικών αναζητήσεων» είναι ο υπότιτλος της διοργάνωσης, η οποία πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.
Η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει επτά παραστάσεις που παίχτηκαν με ξεχωριστή επιτυχία στο χρόνο που πέρασε και που είναι οι εξής: «Οι ελαφροΐσκιωτοι» του Παπαδιαμάντη (Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου), «Θείος Βάνιας» του Τσέχωφ (θεατρική ομάδα GRASSHOPER), «Dance me to the End of Greece#1…ξένοι περιηγητές στην Ελλάδα» (θεατρική ομάδα ΤΕΣΣΕΡΑ), «Φεύγουσα κόρη» (Εταιρεία θεάτρου ΗΩΣ, με τη Ρηνιώ Κυριαζή), «Τσέχωφ-Κνίπερ: Η αλληλογραφία» (θεατρική εταιρεία ΠΟΛΙΣ), «Μέλπω Αξιώτη-Η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας» (Σοφία Σεϊρλή), «Kassandra» (εταιρεία θεάτρου 1+1=1, με τη Δέσποινα Σαραφείδου.)
Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:
• Το φεστιβάλ θα αρχίσει, την Παρασκευή 20 και το Σάββατο 21 Απριλίου, με τους Ελαφροΐσκιωτους του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, όπου ο μαγικός κόσμος του μεγάλου σκιαθίτη διασταυρώνεται με την ευρηματικότητα και τη φρεσκάδα της νεότατης υποκριτικής γενιάς. Μια ομάδα σπουδαστών της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, μέσα από ομαδική δουλειά και αυτοσχεδιασμούς, σωματικό παίξιμο και απροσδόκητες μουσικές επιλογές, ανακαλύπτει νέες, κωμικές και δραματικές, όψεις ενός αγέραστου κειμένου. Παραγγελία του τελευταίου Φεστιβάλ Θάσου, οι «Ελαφροΐσκιωτοι» παίχτηκαν το χειμώνα με μεγάλη επιτυχία στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη. Παραμένοντας πιστή στο πνεύμα του συγγραφέα αλλά τολμώντας μια περιπετειώδη μορφή, η παράσταση είναι μια συνάντηση ανάμεσα στον όχι και τόσο μακρινό κόσμο του Παπαδιαμάντη με την ευαισθησία μιας νεανικής θεατρικής ομάδας του σήμερα.
Η σκηνοθεσία είναι της Μαριτίνας Πάσσαρη. Βοηθός σκηνοθέτη: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου. Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη και Αναστασία Τζέλου. Παίζουν: Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Έλλη Ιγγλίζ, Μιχάλης Κίμωνας, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Κατερίνα Παπανδρέου, Αλέξανδρος Φράγκος.
• Ακολουθεί, τη Δευτέρα 23 και την Τρίτη 24 Απριλίου, το έργο του Τσέχωφ «Θείος Βάνιας – σκηνές από τη ζωή στην ύπαιθρο», μια συμπαραγωγή της θεατρικής ομάδας Grasshopper και του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου και Δημήτρη Καραντζά.
Πρόκειται για μια νεωτερική προσέγγιση του τσεχωφικού αριστουργήματος, με τρεις μόνον ηθοποιούς να ζωντανεύουν τα εννέα πρόσωπα του έργου και τις απόπειρές τους να διεκδικήσουν το δίκιο τους. Άνθρωποι που παλεύουν ενάντια στη λήθη, τη φθορά, τη μοναξιά και τη ρουτίνα μιας ζωής απελπιστικά κενής, βιώνοντας ο καθένας με τον δικό του τρόπο τη ματαίωση των πόθων, των ελπίδων και των ονείρων του, οι ήρωες του «Θείου Βάνια» ακροβατούν πάνω σε μια αφηγηματική φόρμα που βάζει στο επίκεντρο τον λόγο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα, αναδεικνύοντας τον πανανθρώπινο και διαχρονικό χαρακτήρα του, χωρίς να τον εγκλωβίζει σε μονοδιάστατες ερμηνείες.
Το έργο παίζεται σε μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη. Τα σκηνικά είναι της Κλειώς Μπομπότη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, ο φωτισμός του Δημήτρη Κασιμάτη. Βοηθός σκηνοθέτη: Αντώνης Αντωνόπουλος. Παίζουν: Θύμιος Κούκιος, Ελίνα Ρίζου, Έκτορας Λυγίζος.
• Την Πέμπτη 26 και την Παρασκευή 27 Απριλίου, τη σκυτάλη παίρνει η θεατρική ομάδα “Τέσσερα”, με μια πρωτότυπη παράσταση βασισμένη σε μαρτυρίες ξένων περιηγητών που “ανακάλυψαν” την Ελλάδα στον 19ο και τον 20ό αιώνα: “Dance me to the end of Greece-1”, σε σύνθεση κειμένων και σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού.
Διάσημοι ταξιδιώτες, αρχαιολόγοι, τοπογράφοι, συγγραφείς και καλλιτέχνες, καλλιεργημένοι αστοί και αρχαιολάτρες, τυχοδιώκτες νοσταλγοί της κλασικής Αθήνας ή αρχαιοκάπηλοι, οι περιηγητές επιχειρούν τις πρώτες επιστημονικές καταγραφές των αρχαίων μνημείων, εμπνέονται από αυτά ή άλλοτε, όπως ο Έλγιν, συνδέουν το όνομά τους με την καταστροφή τους. Οι ηθοποιοί δημιουργούν ένα συναυλιακό φόρουμ αφήγησης, αναπαράστασης και τραγουδιού, μέσα από μελοποιημένα ποιήματα του Βύρωνα και του Σατωβριάνδου, ενώ εμψυχώνουν τις μαρτυρίες πασίγνωστων ταξιδιωτών όπως ο Άντερσεν και ο Φλωμπέρ, αλλά και οι νεότεροι Ζακ Λακαριέρ και Χένρυ Μίλλερ.
Το έργο είναι το πρώτο μέρος ενός μεγάλου πρότζεκτ που θα συνεχιστεί με διαφορετικές σκηνικές συνθέσεις πάνω σε διαφορετικά κείμενα ξένων περιηγητών ανάλογα με τον χώρο (ταξιδιωτικό προορισμό), την εποχή και τις συνθήκες. Έτσι, το «Dance me to the end of Greece-2» θα είναι αφιερωμένο στη Θεσσαλονίκη.
Παίζουν: Ελένη Ευθυμίου, Φρόσω Ζαγοραίου, Θέμης Μητρόπουλος, Αντώνης Γκρίτσης, Χάρης Φλέουρας. Στο πιάνο ο Κώστας Βόμβολος.
Σκηνικά-κοστούμια: Απόστολος-Φωκίων Βέττας, Ολυμπία Σιδερίδου, Μάρθα Φωκά. Μουσική: Κώστας Βόμβολος. Κίνηση: Πέρσα Σταματοπούλου. Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Ζορμπάς. Φωτογραφίες: Μανώλης Παπαδάκης.
• Στη συνέχεια, την Τετάρτη 2 και την Πέμπτη 3 Μαΐου, η Ρηνιώ Κυριαζή με τη «Φεύγουσα κόρη», μια παράσταση βασισμένη στο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Μια ψυχή» και σε ηπειρώτικα παραμύθια, νανουρίσματα και μοιρολόγια, σκηνοθετημένη από τη Μίρκα Γεμεντζάκη.
Μέσα από την εξερεύνηση της φωνής, με τον μοναδικό τρόπο που προτείνει η Μίρκα Γεμεντζάκη με στόχο να ελευθερώσει τη βαθύτερη ουσία και ρίζα της φωνής του κάθε ανθρώπου, η Ρηνιώ Κυριαζή ανακάλυψε τη σύνδεσή της με τη λαϊκή μας μουσική παράδοση και ξεκίνησε ένα ταξίδι αναζήτησης και καταγραφής υλικού Tο διήγημα του Παπαδιαμάντη έδωσε τον απαραίτητο καμβά για να ξετυλιχθεί το νήμα του κύκλου της ζωής μέσα από το νανούρισμα, το παραμύθι, το μοιρολόι. Ο λόγος του σκιαθίτη συγγραφέα και η αυθεντική διάλεκτος των παραμυθιών υποδηλώνουν μουσικά την έκφρασή τους και οδηγούν την ηθοποιό, δεδομένου ότι η ποιητικότητα και η μουσικότητα αποτελούν κοινά σημεία της λαϊκής μας παράδοσης και της γραφής του Παπαδιαμάντη.
Στην παράσταση, που έχει παιχτεί τα τελευταία χρόνια σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παίζει κλαρίνο ο Μανούσος Πλουμίδης. Για την ερμηνεία της στη «Φεύγουσα κόρη», που είναι μια παραγωγή της εταιρείας θεάτρου «Ηώς», η Ρηνιώ Κυριαζή ήταν υποψήφια για το Βραβείο Μελίνα Μερκούρη-2006.
• Ακολουθεί, το σαββατοκύριακο 5 και 6 Μαΐου, η θεατρική εταιρεία «Πόλις», που έχει την έδρα της στην Ερμούπολη της Σύρου, με το έργο «Τσέχωφ-Κνίπερ – η αλληλογραφία».
Η παράσταση βασίζεται στην αλληλογραφία του συγγραφέα Άντον Τσέχωφ με την ηθοποιό Όλγα Κνίπερ και αφηγείται μια ιστορία αγάπης που διήρκεσε έξι χρόνια. Αυτός είναι ο 38χρονος ήδη διάσημος συγγραφέας κι εκείνη μια νέα ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας. Η γνωριμία τους, τον Απρίλιο του 1898 στην ανάγνωση του “Γλάρου”, εξελίχθηκε σε φιλία, στη συνέχεια σε ερωτική σχέση και τέλος σε γάμο, που κράτησε μέχρι τον θάνατο του συγγραφέα το 1904. Η απόσταση που τον περισσότερο καιρό τους χωρίζει, καθώς ο Τσέχωφ, σε προχωρημένο στάδιο φυματίωσης, ζει αναγκαστικά στη Γιάλτα, ενώ η Κνίπερ παίζει στο θέατρο στη Μόσχα, καταγράφεται, άλλοτε δραματικά κι άλλοτε με το έξοχο χιούμορ που τους διακρίνει και τους δύο.
Η θεατρική μορφή προέκυψε από τις πρόβες και τους αυτοσχεδιασμούς της ομάδας με αφετηρία το έργο της Κάρολ Ροκαμόρα «Παίρνω το χέρι σας στο δικό μου» (σε μετάφραση της Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη), καθώς και υλικό από διηγήματα του Τσέχωφ, το σύνολο της αλληλογραφίας του και τις «Αναμνήσεις» της Κνίπερ.
Η Αιμιλία Βάλβη ερμηνεύει τον ρόλο της Όλγας Κνίπερ και ο Κωνσταντής Μιζάρας εκείνον του Τσέχωφ.
Η σκηνοθεσία είναι της Ελένης Γεωργοπούλου, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ, η κίνηση της Νικολέτας Ξεναρίου, η μουσική του Απόστολου Λεβαντόπουλου, οι φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτήρα.
• Με τη Σοφία Σεϊρλή και τον ποιητικό κόσμο της Μέλπως Αξιώτη συνεχίζονται οι “Προτάσεις” την Τρίτη 8 και την Τετάρτη 9 Μαΐου. Η παράσταση, “Μέλπω Αξιώτη – η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας”, είναι μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών, σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας. Παίχτηκε με ιδιαίτερη επιτυχία στην Αθήνα, τη Μύκονο, την Καβάλα και το Βερολίνο.
Εξέχουσα μορφή της νεοελληνικής πεζογραφίας, στρατευμένη αριστερή και τολμηρή μοντερνίστρια, η Μέλπω Αξιώτη πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής της στο εξωτερικό ως πολιτική πρόσφυγας. Η σύνθεση κειμένων της βασίζεται κατά κύριο λόγο στα δύο εμβληματικά πεζά της, τις “Δύσκολες νύχτες” και την “Κάδμω”, και συνιστά έναν πολυφωνικό μονόλογο όπου μυθοπλασία και αυτοβιογραφία μπλέκονται για να δημιουργήσουν μια σκηνική περσόνα που δίνει μάχη να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη της γλώσσας και της Ελλάδας ενάντια στην απειλή της λήθης και της εξορίας. Για να το πετύχει δανείζεται φωνές από διάφορες ηρωίδες της, ξαναζεί τις αναμνήσεις της χρησιμοποιώντας μια γλώσσα εκπληκτικής μουσικότητας.
Παίζει η Σοφία Σεϊρλή, σε σκηνοθεσία του Νίκου Χατζόπουλου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Μαγιούς Τρικεριώτη, το βίντεο του Χρήστου Δήμα, η μουσική επιμέλεια του Νίκου Μαστοράκη, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.
• Το φεστιβάλ ολοκληρώνεται την Παρασκευή 11 και Σάββατο 12 Μαΐου, με την κωμικοτραγική “Kassandra” του λατινοαμερικανού συγγραφέα Σέρχιο Μπλάνκο, από την εταιρεία θεάτρου «1+1=1».
Η μυθική Κασσάνδρα είναι εδώ μια μετανάστρια από χώρα της Ανατολικής Ευρώπης, μια τρανσέξουαλ πόρνη με γυαλιστερές κόκκινες μπότες. Παλεύει για την επιβίωση σε διαρκή αναζήτηση ταυτότητας, εξόριστη στο σώμα της και ξένη σε κάθε πατρίδα, μια γυναίκα της νύχτας που απευθύνεται με σπασμένα αγγλικά στους θαμώνες ενός μπαρ, σε μας τους θεατές. Πόλεμος, εξουσία, κερδισμένοι και χαμένοι, σεξ και σαρκασμός, Ευριπίδης και Μπαγκς Μπάνυ, Abba, Manchester United και Σκάρλετ Ο’Χάρα, μέσα από τις ιστορίες του δικού της παρελθόντος μας αφηγείται τις ιστορίες του δικού μας παρόντος, τους αβάσταχτους πολέμους μας, τις βαρβαρότητές μας που καταλήγουν ατιμώρητα ειδήσεις στα ΜΜΕ. Ξετυλίγοντας την οδύσσειά της, η Κασσάνδρα μιλάει για τη δική μας αναζήτηση νοήματος και ελπίδας. Όλα αυτά με καταλυτικό χιούμορ, και μηδενισμένη την απόσταση μεταξύ ηθοποιού και θεατή – μια stand-up tragedy!
Στο ρόλο της Κασσάνδρας η Δέσποινα Σαραφείδου, η οποία υπογράφει και τη σκηνοθεσία μαζί με την Ευαγγελία Ανδριτσάνου. Επιμέλεια κοστουμιών: Λουκία Μινέτου, μουσική επιμέλεια: Βασίλης Τσόνογλου.
Το έργο παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία το 2011 στην Αθήνα, σε μπαρ του Μεταξουργείου, επίσης στα διεθνή φεστιβάλ του Λουγκάνο και του Φίερ (α΄ βραβείο γυναικείου ρόλου) και δύο φορές (2011 και 2012) σε μπαρ της Νέας Υόρκης.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (φοιτητικό-μαθητικό) και 15 € (κανονικό). Συνδρομή για πέντε παραστάσεις: 50 ευρώ. Κράτηση θέσεων: 2310.821483. Ώρες ταμείου: 10-2 το πρωί και 6-9 το απόγευμα.
Η φετινή διοργάνωση περιλαμβάνει επτά παραστάσεις που παίχτηκαν με ξεχωριστή επιτυχία στο χρόνο που πέρασε και που είναι οι εξής: «Οι ελαφροΐσκιωτοι» του Παπαδιαμάντη (Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου), «Θείος Βάνιας» του Τσέχωφ (θεατρική ομάδα GRASSHOPER), «Dance me to the End of Greece#1…ξένοι περιηγητές στην Ελλάδα» (θεατρική ομάδα ΤΕΣΣΕΡΑ), «Φεύγουσα κόρη» (Εταιρεία θεάτρου ΗΩΣ, με τη Ρηνιώ Κυριαζή), «Τσέχωφ-Κνίπερ: Η αλληλογραφία» (θεατρική εταιρεία ΠΟΛΙΣ), «Μέλπω Αξιώτη-Η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας» (Σοφία Σεϊρλή), «Kassandra» (εταιρεία θεάτρου 1+1=1, με τη Δέσποινα Σαραφείδου.)
Αναλυτικά το πρόγραμμα έχει ως εξής:
• Το φεστιβάλ θα αρχίσει, την Παρασκευή 20 και το Σάββατο 21 Απριλίου, με τους Ελαφροΐσκιωτους του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη, όπου ο μαγικός κόσμος του μεγάλου σκιαθίτη διασταυρώνεται με την ευρηματικότητα και τη φρεσκάδα της νεότατης υποκριτικής γενιάς. Μια ομάδα σπουδαστών της Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, μέσα από ομαδική δουλειά και αυτοσχεδιασμούς, σωματικό παίξιμο και απροσδόκητες μουσικές επιλογές, ανακαλύπτει νέες, κωμικές και δραματικές, όψεις ενός αγέραστου κειμένου. Παραγγελία του τελευταίου Φεστιβάλ Θάσου, οι «Ελαφροΐσκιωτοι» παίχτηκαν το χειμώνα με μεγάλη επιτυχία στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη. Παραμένοντας πιστή στο πνεύμα του συγγραφέα αλλά τολμώντας μια περιπετειώδη μορφή, η παράσταση είναι μια συνάντηση ανάμεσα στον όχι και τόσο μακρινό κόσμο του Παπαδιαμάντη με την ευαισθησία μιας νεανικής θεατρικής ομάδας του σήμερα.
Η σκηνοθεσία είναι της Μαριτίνας Πάσσαρη. Βοηθός σκηνοθέτη: Ηλέκτρα Αλεξανδροπούλου. Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά-Φαμέλη και Αναστασία Τζέλου. Παίζουν: Στέλλα Βογιατζάκη, Χαρά-Μάτα Γιαννάτου, Έλλη Ιγγλίζ, Μιχάλης Κίμωνας, Μάρκος Παπαδοκωνσταντάκης, Κατερίνα Παπανδρέου, Αλέξανδρος Φράγκος.
• Ακολουθεί, τη Δευτέρα 23 και την Τρίτη 24 Απριλίου, το έργο του Τσέχωφ «Θείος Βάνιας – σκηνές από τη ζωή στην ύπαιθρο», μια συμπαραγωγή της θεατρικής ομάδας Grasshopper και του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Έκτορα Λυγίζου και Δημήτρη Καραντζά.
Πρόκειται για μια νεωτερική προσέγγιση του τσεχωφικού αριστουργήματος, με τρεις μόνον ηθοποιούς να ζωντανεύουν τα εννέα πρόσωπα του έργου και τις απόπειρές τους να διεκδικήσουν το δίκιο τους. Άνθρωποι που παλεύουν ενάντια στη λήθη, τη φθορά, τη μοναξιά και τη ρουτίνα μιας ζωής απελπιστικά κενής, βιώνοντας ο καθένας με τον δικό του τρόπο τη ματαίωση των πόθων, των ελπίδων και των ονείρων του, οι ήρωες του «Θείου Βάνια» ακροβατούν πάνω σε μια αφηγηματική φόρμα που βάζει στο επίκεντρο τον λόγο του μεγάλου Ρώσου συγγραφέα, αναδεικνύοντας τον πανανθρώπινο και διαχρονικό χαρακτήρα του, χωρίς να τον εγκλωβίζει σε μονοδιάστατες ερμηνείες.
Το έργο παίζεται σε μετάφραση της Χρύσας Προκοπάκη. Τα σκηνικά είναι της Κλειώς Μπομπότη, τα κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη, ο φωτισμός του Δημήτρη Κασιμάτη. Βοηθός σκηνοθέτη: Αντώνης Αντωνόπουλος. Παίζουν: Θύμιος Κούκιος, Ελίνα Ρίζου, Έκτορας Λυγίζος.
• Την Πέμπτη 26 και την Παρασκευή 27 Απριλίου, τη σκυτάλη παίρνει η θεατρική ομάδα “Τέσσερα”, με μια πρωτότυπη παράσταση βασισμένη σε μαρτυρίες ξένων περιηγητών που “ανακάλυψαν” την Ελλάδα στον 19ο και τον 20ό αιώνα: “Dance me to the end of Greece-1”, σε σύνθεση κειμένων και σκηνοθεσία της Κυριακής Σπανού.
Διάσημοι ταξιδιώτες, αρχαιολόγοι, τοπογράφοι, συγγραφείς και καλλιτέχνες, καλλιεργημένοι αστοί και αρχαιολάτρες, τυχοδιώκτες νοσταλγοί της κλασικής Αθήνας ή αρχαιοκάπηλοι, οι περιηγητές επιχειρούν τις πρώτες επιστημονικές καταγραφές των αρχαίων μνημείων, εμπνέονται από αυτά ή άλλοτε, όπως ο Έλγιν, συνδέουν το όνομά τους με την καταστροφή τους. Οι ηθοποιοί δημιουργούν ένα συναυλιακό φόρουμ αφήγησης, αναπαράστασης και τραγουδιού, μέσα από μελοποιημένα ποιήματα του Βύρωνα και του Σατωβριάνδου, ενώ εμψυχώνουν τις μαρτυρίες πασίγνωστων ταξιδιωτών όπως ο Άντερσεν και ο Φλωμπέρ, αλλά και οι νεότεροι Ζακ Λακαριέρ και Χένρυ Μίλλερ.
Το έργο είναι το πρώτο μέρος ενός μεγάλου πρότζεκτ που θα συνεχιστεί με διαφορετικές σκηνικές συνθέσεις πάνω σε διαφορετικά κείμενα ξένων περιηγητών ανάλογα με τον χώρο (ταξιδιωτικό προορισμό), την εποχή και τις συνθήκες. Έτσι, το «Dance me to the end of Greece-2» θα είναι αφιερωμένο στη Θεσσαλονίκη.
Παίζουν: Ελένη Ευθυμίου, Φρόσω Ζαγοραίου, Θέμης Μητρόπουλος, Αντώνης Γκρίτσης, Χάρης Φλέουρας. Στο πιάνο ο Κώστας Βόμβολος.
Σκηνικά-κοστούμια: Απόστολος-Φωκίων Βέττας, Ολυμπία Σιδερίδου, Μάρθα Φωκά. Μουσική: Κώστας Βόμβολος. Κίνηση: Πέρσα Σταματοπούλου. Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώργος Ζορμπάς. Φωτογραφίες: Μανώλης Παπαδάκης.
• Στη συνέχεια, την Τετάρτη 2 και την Πέμπτη 3 Μαΐου, η Ρηνιώ Κυριαζή με τη «Φεύγουσα κόρη», μια παράσταση βασισμένη στο διήγημα του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Μια ψυχή» και σε ηπειρώτικα παραμύθια, νανουρίσματα και μοιρολόγια, σκηνοθετημένη από τη Μίρκα Γεμεντζάκη.
Μέσα από την εξερεύνηση της φωνής, με τον μοναδικό τρόπο που προτείνει η Μίρκα Γεμεντζάκη με στόχο να ελευθερώσει τη βαθύτερη ουσία και ρίζα της φωνής του κάθε ανθρώπου, η Ρηνιώ Κυριαζή ανακάλυψε τη σύνδεσή της με τη λαϊκή μας μουσική παράδοση και ξεκίνησε ένα ταξίδι αναζήτησης και καταγραφής υλικού Tο διήγημα του Παπαδιαμάντη έδωσε τον απαραίτητο καμβά για να ξετυλιχθεί το νήμα του κύκλου της ζωής μέσα από το νανούρισμα, το παραμύθι, το μοιρολόι. Ο λόγος του σκιαθίτη συγγραφέα και η αυθεντική διάλεκτος των παραμυθιών υποδηλώνουν μουσικά την έκφρασή τους και οδηγούν την ηθοποιό, δεδομένου ότι η ποιητικότητα και η μουσικότητα αποτελούν κοινά σημεία της λαϊκής μας παράδοσης και της γραφής του Παπαδιαμάντη.
Στην παράσταση, που έχει παιχτεί τα τελευταία χρόνια σε πολλά φεστιβάλ στην Ελλάδα και το εξωτερικό, παίζει κλαρίνο ο Μανούσος Πλουμίδης. Για την ερμηνεία της στη «Φεύγουσα κόρη», που είναι μια παραγωγή της εταιρείας θεάτρου «Ηώς», η Ρηνιώ Κυριαζή ήταν υποψήφια για το Βραβείο Μελίνα Μερκούρη-2006.
• Ακολουθεί, το σαββατοκύριακο 5 και 6 Μαΐου, η θεατρική εταιρεία «Πόλις», που έχει την έδρα της στην Ερμούπολη της Σύρου, με το έργο «Τσέχωφ-Κνίπερ – η αλληλογραφία».
Η παράσταση βασίζεται στην αλληλογραφία του συγγραφέα Άντον Τσέχωφ με την ηθοποιό Όλγα Κνίπερ και αφηγείται μια ιστορία αγάπης που διήρκεσε έξι χρόνια. Αυτός είναι ο 38χρονος ήδη διάσημος συγγραφέας κι εκείνη μια νέα ηθοποιός του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας. Η γνωριμία τους, τον Απρίλιο του 1898 στην ανάγνωση του “Γλάρου”, εξελίχθηκε σε φιλία, στη συνέχεια σε ερωτική σχέση και τέλος σε γάμο, που κράτησε μέχρι τον θάνατο του συγγραφέα το 1904. Η απόσταση που τον περισσότερο καιρό τους χωρίζει, καθώς ο Τσέχωφ, σε προχωρημένο στάδιο φυματίωσης, ζει αναγκαστικά στη Γιάλτα, ενώ η Κνίπερ παίζει στο θέατρο στη Μόσχα, καταγράφεται, άλλοτε δραματικά κι άλλοτε με το έξοχο χιούμορ που τους διακρίνει και τους δύο.
Η θεατρική μορφή προέκυψε από τις πρόβες και τους αυτοσχεδιασμούς της ομάδας με αφετηρία το έργο της Κάρολ Ροκαμόρα «Παίρνω το χέρι σας στο δικό μου» (σε μετάφραση της Χριστίνας Μπάμπου-Παγκουρέλη), καθώς και υλικό από διηγήματα του Τσέχωφ, το σύνολο της αλληλογραφίας του και τις «Αναμνήσεις» της Κνίπερ.
Η Αιμιλία Βάλβη ερμηνεύει τον ρόλο της Όλγας Κνίπερ και ο Κωνσταντής Μιζάρας εκείνον του Τσέχωφ.
Η σκηνοθεσία είναι της Ελένης Γεωργοπούλου, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Κλαιρ Μπρέισγουελ, η κίνηση της Νικολέτας Ξεναρίου, η μουσική του Απόστολου Λεβαντόπουλου, οι φωτισμοί του Βασίλη Κλωτσοτήρα.
• Με τη Σοφία Σεϊρλή και τον ποιητικό κόσμο της Μέλπως Αξιώτη συνεχίζονται οι “Προτάσεις” την Τρίτη 8 και την Τετάρτη 9 Μαΐου. Η παράσταση, “Μέλπω Αξιώτη – η μεταμόρφωση της χρυσαλλίδας”, είναι μια παραγωγή του Φεστιβάλ Αθηνών, σε συνεργασία με το ΔΗΠΕΘΕ Καβάλας. Παίχτηκε με ιδιαίτερη επιτυχία στην Αθήνα, τη Μύκονο, την Καβάλα και το Βερολίνο.
Εξέχουσα μορφή της νεοελληνικής πεζογραφίας, στρατευμένη αριστερή και τολμηρή μοντερνίστρια, η Μέλπω Αξιώτη πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής της στο εξωτερικό ως πολιτική πρόσφυγας. Η σύνθεση κειμένων της βασίζεται κατά κύριο λόγο στα δύο εμβληματικά πεζά της, τις “Δύσκολες νύχτες” και την “Κάδμω”, και συνιστά έναν πολυφωνικό μονόλογο όπου μυθοπλασία και αυτοβιογραφία μπλέκονται για να δημιουργήσουν μια σκηνική περσόνα που δίνει μάχη να κρατήσει ζωντανή τη μνήμη της γλώσσας και της Ελλάδας ενάντια στην απειλή της λήθης και της εξορίας. Για να το πετύχει δανείζεται φωνές από διάφορες ηρωίδες της, ξαναζεί τις αναμνήσεις της χρησιμοποιώντας μια γλώσσα εκπληκτικής μουσικότητας.
Παίζει η Σοφία Σεϊρλή, σε σκηνοθεσία του Νίκου Χατζόπουλου. Τα σκηνικά και τα κοστούμια είναι της Μαγιούς Τρικεριώτη, το βίντεο του Χρήστου Δήμα, η μουσική επιμέλεια του Νίκου Μαστοράκη, οι φωτισμοί του Λευτέρη Παυλόπουλου.
• Το φεστιβάλ ολοκληρώνεται την Παρασκευή 11 και Σάββατο 12 Μαΐου, με την κωμικοτραγική “Kassandra” του λατινοαμερικανού συγγραφέα Σέρχιο Μπλάνκο, από την εταιρεία θεάτρου «1+1=1».
Η μυθική Κασσάνδρα είναι εδώ μια μετανάστρια από χώρα της Ανατολικής Ευρώπης, μια τρανσέξουαλ πόρνη με γυαλιστερές κόκκινες μπότες. Παλεύει για την επιβίωση σε διαρκή αναζήτηση ταυτότητας, εξόριστη στο σώμα της και ξένη σε κάθε πατρίδα, μια γυναίκα της νύχτας που απευθύνεται με σπασμένα αγγλικά στους θαμώνες ενός μπαρ, σε μας τους θεατές. Πόλεμος, εξουσία, κερδισμένοι και χαμένοι, σεξ και σαρκασμός, Ευριπίδης και Μπαγκς Μπάνυ, Abba, Manchester United και Σκάρλετ Ο’Χάρα, μέσα από τις ιστορίες του δικού της παρελθόντος μας αφηγείται τις ιστορίες του δικού μας παρόντος, τους αβάσταχτους πολέμους μας, τις βαρβαρότητές μας που καταλήγουν ατιμώρητα ειδήσεις στα ΜΜΕ. Ξετυλίγοντας την οδύσσειά της, η Κασσάνδρα μιλάει για τη δική μας αναζήτηση νοήματος και ελπίδας. Όλα αυτά με καταλυτικό χιούμορ, και μηδενισμένη την απόσταση μεταξύ ηθοποιού και θεατή – μια stand-up tragedy!
Στο ρόλο της Κασσάνδρας η Δέσποινα Σαραφείδου, η οποία υπογράφει και τη σκηνοθεσία μαζί με την Ευαγγελία Ανδριτσάνου. Επιμέλεια κοστουμιών: Λουκία Μινέτου, μουσική επιμέλεια: Βασίλης Τσόνογλου.
Το έργο παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία το 2011 στην Αθήνα, σε μπαρ του Μεταξουργείου, επίσης στα διεθνή φεστιβάλ του Λουγκάνο και του Φίερ (α΄ βραβείο γυναικείου ρόλου) και δύο φορές (2011 και 2012) σε μπαρ της Νέας Υόρκης.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (φοιτητικό-μαθητικό) και 15 € (κανονικό). Συνδρομή για πέντε παραστάσεις: 50 ευρώ. Κράτηση θέσεων: 2310.821483. Ώρες ταμείου: 10-2 το πρωί και 6-9 το απόγευμα.