Σελίδες

Ετικέτες

27/6/17

Οι ελληνικές επιχειρήσεις στο απομονωμένο Κατάρ




 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Πλήγμα για τις ναυτιλιακές εταιρείες αποτελεί το εμπάργκο που έχουν επιβάλει τα Αραβικά Εμιράτα, η Σαουδική Αραβία, το Μπαχρέιν και η Αίγυπτος, καθώς όλοι οι «δρόμοι» από και προς το Κατάρ φαίνεται να έχουν κλείσει μεταξύ αυτών των χωρών, δημιουργώντας μεγάλο πρό­βλημα στη μεταφορά εμπορικών φορτίων κι όχι μόνο.

Πρόβλημα...





προκύπτει και με τα πλοία που φέρουν τη σημαία του Κατάρ, εκείνα δηλαδή που έχουν νηολογηθεί σε εταιρεία από το Κα­τάρ, αφού δεν είναι «καλοδεχούμενα» στα λι­μάνια των παραπάνω χωρών.

«Αυτό που συμβαίνει με το Κατάρ αποτελεί κακό μαντάτο για τη ναυτιλία», επισημαίνουν κύκλοι εφοπλιστών και εξηγούν ότι όσοι έχουν πλοία σε μακροχρόνιες ναυλώσεις θα πρέπει να βρουν κάποια λύση, αφού έχουν ναυλο­σύμφωνα για μεταφορά φυσικού αερίου τα ο­ποία δεν θα μπορούν να ικανοποιήσουν.

Ωστόσο, το πρόβλημα με τις ναυτιλιακές ε­ταιρείες και τα πλοία περνάει και στις άλλες ελ­ληνικές επιχειρήσεις, κυρίως στις κατασκευα­στικές που δραστηριοποιούνται στην περιοχή, καθώς δεν μπορούν να προμηθευτούν εύκολα υλικά. Έτσι, οι Έλληνες επιχειρηματίες προσω­ρινά διατηρούν στάση αναμονής, αναζητώ­ντας παράλληλα εναλλακτικές οδούς σε περί­πτωση που η κρίση στο Κατάρ δεν εκτονωθεί σύντομα.

Τι εξάγει η Ελλάδα

Η αξία των ελληνικών εξαγωγών στο Κατάρ ανέρχεται στα 41,8 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων για το 2016, ενώ οι εισαγωγές προϊό­ντων στην Ελλάδα είναι της τάξης των 45 ε­κατ. ευρώ.

Το πρώτο προϊόν στη λίστα των εξαγόμενων ειδών προς το Κατάρ είναι τα μάρμαρα. Στη συνέχεια ακολουθούν τα σχοινιά, οι σπάγγοι, τα βιβλία, το επεξεργασμένο πετρέλαιο, τα ασαν­σέρ και τα κοσμήματα, οι αλουμινένιες ράβδοι και οι ηλεκτρικές λάμπες, καθώς και κρουαζιέ­ρες. Αντίστοιχα, το 62% των εισαγωγών στην Ελλάδα από το Κατάρ είναι πετρέλαιο.

«Οι εξαγωγείς δεν μπορούν να κάνουν τίπο­τε άλλο τώρα, αλλά δεν πλήττονται ιδιαίτερα στο σύνολό τους οι εξαγωγές από την κρίση στον Κόλπο. Πλήττονται, κυρίως, οι κατα­σκευαστικές εταιρείες. Δεν είναι μεγάλες οι απώλειες, όμως περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει», δήλωσε στο «Π» η πρόεδρός του Πα­νελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη.

Στη συνέχεια, επισήμανε ότι «στο Ντουμπάι πουλάμε προϊόντα χωρίς δασμούς κι εκεί θα υπάρξει πρόβλημα. Η κρίση έχει παράπλευρες απώλειες».

Ωστόσο, τόνισε ότι η Αμερική ψάχνει να βρει λύση για να εξομαλυνθεί η κατάσταση στον Κόλπο.

Οι κατασκευαστικές

Αυτή τη στιγμή στο Κατάρ δραστηριοποι­ούνται περίπου 180 ελληνικές, μεγάλες ή μι­κρότερες, επιχειρήσεις, κυρίως σε μεγάλα κατασκευαστικά έργα υποδομών και ενέργει­ας, όπως οι εταιρείες J&Ρ ΑΒΑΞ, Ελλάκτωρ, ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Επίσης, γιατροί, μηχανικοί και πολλοί Έλληνες επαγγελματίες έχουν αναπτύξει επιχειρηματική δραστηριό­τητα στη χώρα.

Συγκεκριμένα, η Ελλάκτωρ έχει αναλάβει μέρος του έργου κατασκευής του μετρό ύψους 3,2 δισ. ευρώ στην Ντόχα. Στον όμιλο εργάζονται, μεταξύ άλλων, και 200 Έλληνες. Αντίστοιχα, η κατασκευαστική J&Ρ ΑΒΑΞ έχει αναλάβει έργα υποδομής και βίλες, συνολικού προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ, στο τεχνη­τό νησί Μαργαριτάρι (Pearl).

Επιπλέον, η μεγαλύτερη ελληνική εται­ρεία συμβούλων τεχνικών έργων SALFO & Associates δραστηριοποιείται στο Κατάρ, έ­χοντας υπογράψει σύμφωνο συνεργασίας με την ΚΒW Investments για τον σχεδιασμό και τη μελέτη έργων μεγάλης κλίμακας σε όλα τα κράτη του Περσικού Κόλπου, την ευρύτερη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Μάλιστα, ο πρίγκιπας της Σαουδικής Αραβίας Khaled bin Alwaleed bin Talal είναι ο ιδρυτής και πρόε­δρος της ΚΒW Investments, που είναι μια από τις μεγαλύτερες επενδυτικές εταιρείες παγκοσμίως.

Παράλληλα, το Κατάρ αποτελεί βασικό προ­ορισμό δραστηριοποίησης εκτός Ελλάδας για την Εxalco Συστήματα Αλουμινίου, αλλά και για την εταιρεία συμβούλων μηχανικών Lysys.

Το φυσικό αέριο

Η κρίση στο Κατάρ έχει προκαλέσει μεγά­λη ανησυχία στις ναυτιλιακές που διαθέτουν πλοία για τη μεταφορά υγροποιημένου φυσι­κού αερίου (LNG), αφού το Κατάρ είναι ένας από τους βασικότερους παραγωγούς φυσι­κού αερίου και εξάγει κυρίως υγροποιημένο αέριο LNG. Το 2016 εξήγαγε 78,8 εκατ. με­τρικούς τόνους LNG, όταν η παγκόσμια πα­ραγωγή ανέρχεται σε 257,8 εκατ. μετρικούς τόνους.

Ωστόσο, σημειώνεται ότι η Ελλάδα ως προς το LNG έχει κύριο προμηθευτή την Αλγερία, ενώ το Κατάρ δίνει ποσότητες σε περιόδους αιχμής, όπως φέτος τον χειμώνα. Παράλλη­λα, γίνονται βήματα στην κατασκευή του τέρμιναλ LNG στην Αλεξανδρούπολη ως πύλη ει­σόδου υγροποιημένου φυσικού αερίου στα Βαλκάνια και τη ΝΑ. Ευρώπη κι αυτό συνδέ­εται με τα γεγονότα στο Κατάρ.

Οι ΗΠΑ ανέδειξαν το Κατάρ σε μεγάλο ε­νεργειακό παίκτη στις εξαγωγές LNG. Τώρα, όμως, φαίνεται να προωθούν το δικό τους υ­γροποιημένο φυσικό αέριο από σχιστόλιθο. Σε αυτό παίζουν σημαντικό ρόλο και οι Έλ­ληνες εφοπλιστές, οι οποίοι πρωταγωνιστούν στις εξαγωγές του αμερικανικού LNG, όπως η εισηγμένη στη Wall Street ναυτιλιακή Gaslog Ltd, συμφερόντων Παναγιώτη Γ. Λιβανού. Ο εφοπλιστής Παναγιώτης Γ. Λιβανός αναμένε­ται να λάβει μέρος και στην κοινοπραξία κατασκευής του τέρμιναλ της Αλεξανδρούπο­λης.

Η πλωτή μονάδα LNG στην Αλεξανδρούπο­λη θα μπορεί να συνδέεται με το Εθνικό Σύ­στημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ. και μέσω αυτού το αμερικάνικο αεριο­ποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, αλλά κυρίως της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Σερβίας, της Ουγγαρίας και της Ουκρανίας. Έτσι, το αμερικανικό φυσικό αέριο ίσως καταφέρει να «νικήσει» στον αντα­γωνισμό που υπάρχει στην αγορά με το LNG του Κατάρ.