Πως όμως θα καταλάβεις αν το τρίξιμο, το «σφύριγμα» ή το επαναλαμβανόμενο «τικ τικ τικ» είναι κάτι ανησυχητικό για να τρέξεις στο συνεργείο;
Μιλήσαμε με τους μηχανικούς της Spotmechanic και σου δίνουμε τις απαντήσεις για τα 6 πιο κοινά «προβλήματα» που μπορεί να παρουσιαστούν στο αυτοκίνητό σου!
1. Φρένα που «τσιρίζουν»
Τα φρένα που «τσιρίζουν», «σφυρίζουν» ή απλά κάνουν κάποιον ασυνήθιστο θόρυβο είναι το πιο κοινό «πρόβλημα» που μπορεί να αντιμετωπίσει κανείς στο αυτοκίνητό του. Επομένως την επόμενη φορά που θα ακούσεις έναν αντίστοιχο ήχο ενώ φρενάρεις, να ξέρεις ότι πρόκειται για μια πολύ φυσιολογική αντίδραση.
Συχνά αυτοί οι ήχοι ακούγονται το πρωί, όταν η υγρασία βρίσκεται ακόμα σε υψηλά επίπεδα ή μετά από μια έντονη βροχόπτωση. Όταν η υγρασία συσσωρεύεται στις δισκόπλακες των φρένων, ένα λεπτό στρώμα σκουριάς «απλώνεται» στην επιφάνειά και όταν το αυτοκίνητο κινείται, τα τακάκια ξύνουν αυτό το στρώμα σκουριάς και προκαλείται ο συγκεκριμένος θόρυβος. Αν όμως παρατηρήσεις ότι το τρίξιμο ή ο ήχος σαν ξύσιμο διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα, τότε πρέπει να επισκεφθείς κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο για να γίνει μια πιο αναλυτική διάγνωση.
Ο παρατεταμένος ήχος που ακούγεται από τα φρένα όταν δεν πιέζεις το πεντάλ των φρένων, μπορεί να σημαίνει ότι τα τακάκια έχουν έρθει στο τέλος τους και ότι χρήζουν αντικατάστασης.
Αν κατά τη διάρκεια φρεναρίσματος νιώσεις ότι το πεντάλ του φρένου δονείται ή το τιμόνι που κρατάς στα χέρια σου τρέμει – ειδικά όταν κινείσαι με ταχύτητες πάνω από 80 χλμ/ώρα – τότε υπάρχει πρόβλημα και το πιθανότερο είναι ότι οι δισκόπλακες έχουν στραβώσει και θέλουν ίσιωμα.
2. Διαρροές από τη μηχανή
Πολλές φορές μπορεί να παρατηρήσουμε κάτω από το αυτοκίνητο κηλίδες από υγρά που να προέρχονται από τον χώρο του κινητήρα. Μπορεί να είναι απλά νερό και να προέρχεται από η μονάδα του Air Condition (πράγμα που δεν είναι ανησυχητικό), ή ακόμα και λάδι, το οποίο όμως δεν αποτελεί πάντοτε λόγο ιδιαίτερης ανησυχίας. Και εξηγούμαστε:
Μετά από 10.000+ ελέγχους σε μεταχειρισμένα αυτοκίνητα της ελληνικής αγοράς, έχουμε παρατηρήσει ότι όλα έχουν κάποιου είδους διαρροής λαδιού. Αυτή μπορεί να παρατηρηθεί σε μορφή αναθυμίασης γύρω από δύο μέταλλα του κινητήρα, σε μορφή μικρής στάλας, μέχρι και σοβαρής διαρροής λαδιού που θα εμφανιστεί κάτω από το αυτοκίνητο σαν κηλίδα. Γνωρίζοντας τη διαφορά μεταξύ μιας μικρής διαρροής, της αναθυμίασης και μιας σημαντικής διαρροής λαδιού, μπορεί να σε σώσει από πολλά χρήματα και ανούσιες επισκευές.
Μια-δύο στάλες ή οι αναθυμιάσεις είναι απολύτως φυσιολογικές, μιας και ένας κινητήρας ζεσταίνεται και κρυώνει πολλές φορές κατά τη διάρκεια της ζωής του (συστέλλεται και διαστέλλεται) και οι φλάντζες του κινητήρα που βρίσκονται στο εσωτερικό του για να σφραγίζουν τα υγρά και τη θερμότητα, παλαιώνουν και φθείρονται με τον καιρό.
Μια μικρή ποσότητα λαδιού μπορεί να περάσει από τη φλάντζα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι θα προκληθεί κάποια ζημιά στον κινητήρα ή θα βλάψει την αξιοπιστία του. Εκεί που πρέπει να ανησυχήσεις είναι το σημείο που θα δεις τη στάλα να στάζει στο έδαφος! Τότε θα πρέπει να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό.
Έλεγχος διαρροών μεταχειρισμένου: 19 σημαντικά σημεία που ελέγχουμε!
tip: Όταν κάποιος σου πει ότι το αυτοκίνητό του έχει διαρροή λαδιού, ρώτα αν οι στάλες πέφτουν στο έδαφος, θα καταλάβεις πολλά για το μέγεθος της διαρροής.
3. Ήχοι από τον κινητήρα
Ένας περίεργος ήχος προερχόμενος από τον κινητήρα δεν σημαίνει και απαραίτητα ότι το αυτοκίνητο θα εκραγεί. Τα μπεκ ψεκασμού ή τα μπουζί είναι συνήθως θορυβώδη – προκαλώντας ήχους όπως το γνωστό μας «τικ τικ τικ» – ενώ πολλές φορές το A/C μπορεί να σε τρομάξει με τον ήχο που θα κάνει όταν το ενεργοποιήσεις. Όλοι αυτοί οι ήχοι όμως είναι πολλοί φυσιολογικοί.
Αντίθετα, οι ήχοι που μπορεί να μην είναι φυσιολογικοί είναι αυτοί που προέρχονται από τροχαλίες, ιμάντες, το στροφαλοφόρο άξονα ή τον εκκεντροφόρο και ακούγονται σε μορφή υπερβολικού «χτυπήματος».
Μάθε πως λειτουργεί ο κινητήρας του αυτοκινήτου σου για να μπορείς να «διαβάζεις» τη συμπεριφορά του, να ερμηνεύεις τους ήχους και να προλάβεις μια πιθανή ζημιά.
Για να καταλάβεις ποιοι ήχοι είναι φυσιολογικοί και ποιοι όχι, πρέπει να έχεις «εκπαιδευμένο» αφτί. Οποιοσδήποτε ήχος γίνεται δυνατότερος με το που αυξάνονται οι στροφές του κινητήρα, ή όσο το αυτοκίνητο βρίσκεται σε λειτουργία, χρήζει διάγνωσης από κάποιο συνεργείο εμπιστοσύνης.
4. Λαμπάκι ελέγχου πίεσης ελαστικών
Αυτό το λαμπάκι βρίσκεται εκεί για να μας υποδείξει ότι κάποιο λάστιχο είναι τελείως ξεφούσκωτο, ή απλά ότι χάνει λίγη πίεση και σκοπός του είναι να μας προειδοποιήσει πριν ακόμα να είναι πολύ αργά.
Κάθε φορά που αυτό το λαμπάκι εμφανίζεται στο ταμπλό, κάνε μια στάση στο πλησιέστερο βενζινάδικο και συμπλήρωσε με αέρα τα ελαστικά σου. Σιγουρέψου ότι όλα έχουν την κατάλληλη πίεση, δηλαδή αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής (αναγράφεται είτε στο πλαϊνό μέρος της πόρτας του οδηγού είτε στο καπάκι από το ντεπόζιτο της βενζίνης). Αν παρ’όλα αυτά προσθέσεις αέρα στα λάστιχα και το λαμπάκι δεν σβήσει, τότε έλεγξέ το σε κάποιον ειδικό γιατί ενδεχομένως να χρειάζεται μπαταρία στο σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών ή να χρειάζεται αντικατάσταση κάποιος από τους αισθητήρες.
tip: Σε περιόδους μεγάλου ψύχους, είναι φυσιολογικό να δεις τα λάστιχα να έχουν 5- 10 psi αέρα σε σύγκριση με τις πιο ζεστές εποχές.
5. Λαμπάκι ελέγχου κινητήρα (Check engine)
Η λυχνία του κινητήρα εμφανίζεται για 3-5 δευτερόλεπτα κάθε φορά που θα βάλεις το αυτοκίνητο μπροστά για να σου αποδείξει ότι η λυχνία λειτουργεί. Αν το λαμπάκι σβήσει, όλα λειτουργούν σωστά. Αν παραμείνει αναμμένο, θα χρειαστεί να το ελέγξεις περαιτέρω. Αν η ένδειξη αρχίσει και αναβοσβήνει, τότε αυτό θα μπορούσε να υποδεικνύει κάποιο πρόβλημα στις εκπομπές καυσαερίων γι’αυτό καλό είναι να σβήσεις τη μηχανή και να συμβουλευτείς κάποιον ειδικό.
Η ένδειξη του κινητήρα που παραμένει αναμμένη δεν σημαίνει απαραίτητα κάποια δαπανηρή επισκευή. Αν παρατηρήσεις το λαμπάκι να μένει ανοιχτό, προσπάθησε να θυμηθείς την τελευταία φορά που γέμισες το ρεζερβουάρ με βενζίνη. Στη συνέχεια έλεγξε το καπάκι του ντεπόζιτου για να δεις αν είναι σωστά σφιγμένο. Αν δεν είναι καλά σφραγισμένο τότε ο λόγος που ανάβει το «check engine» είναι αυτός! Αν όμως είνα καλά σφιγμένο και το λαμπάκι δεν σβήνει, πρέπει να επισκεφθείς κάποιο συνεργείο της εμπιστοσύνης σου για να διαγνώσει το ενδεχόμενο πρόβλημα.
6. Ενδείξεις για ευθυγράμμιση
Το φαινόμενο να παρεκκλίνει το αυτοκίνητο από την πορεία του δεν σημαίνει απαραίτητα ότι χρειάζεται και ευθυγράμμιση. Μπορεί ο δρόμος να μην είναι σε καλή κατάσταση ή να έχει μια μικρή κλίση που να είναι ανεπαίσθητη στο μάτι.
Αυτό πάντως που δεν είναι φυσιολογικό, είναι όταν το αυτοκίνητο «τραβάει» προς μια κατεύθυνση όταν η επιφάνεια του δρόμου είναι απολύτως επίπεδη. Επίσης, δεν είναι φυσιολογικό όταν οδηγείς ευθεία και το τιμόνι δεν είναι ευθυγραμμισμένο στο κέντρο ή όταν το αυτοκίνητο παρεκκλίνει από την πορεία του κατά τη διάρκεια του φρεναρίσματος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μπορεί να συμβαίνουν τα παρακάτω τινά:
Είτε η ζάντα να έχει κάποιο χτύπημα και να έχει στραβώσει
είτε τα ελαστικά να είναι ανομοιόμορφα φθαρμένα ή και τραυματισμένα
είτε οι αναρτήσεις έχουν δεχτεί κάποιο χτύπημα και έχουν χάσει τα εργοστασιακά τους χαρακτηριστικά.
Όταν οδηγούμε στο δρόμο πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση για να αντιμετωπίσουμε λακκούβες, σαμαράκια και άλλες ανωμαλίες της ασφάλτου, οι οποίες αποτελούν συχνό φαινόμενο στους ελληνικούς δρόμους. Όλα αυτά παίζουν σημαντικό ρόλο στην καταπόνηση του αυτοκινήτου μας, γι΄αυτό σιγουρέψου ότι θα κάνεις ευθυγράμμιση στο αυτοκίνητο κάθε 2 χρόνια ή κάθε φορά που θα αλλάζεις ελαστικά.
Αυτά λοιπόν ήταν τα πιο κοινά «προβλήματα» που μπορεί να παρατηρήσεις κατά τη διάρκεια της συμβίωσης με το αυτοκίνητό σου. Αν και το νόημα αυτού του άρθρου είναι να σε ενημερώσει και ως εκ τούτου να σε καθησυχάσει σχετικά με κάποιους ήχους που μπορεί να ακούσεις ή άλλες ενδείξεις, δεν σημαίνει ότι δεν απαιτείται από μέρους σου η απαραίτητη προσοχή. Για να κρατήσεις το αυτοκίνητό σου πολλά χρόνια και να βρίσκεται σε καλή κατάσταση πρέπει να μάθεις να «διαβάζεις» τον κάθε ήχο του, αλλά και να παίρνεις και τα κατάλληλα μέτρα έτσι ώστε να προλάβεις μια ενδεχόμενη ζημιά.