Σε γαλλική υπόθεση κατέληξε το 35ο rally Dakar που ολοκληρώθηκε
μετά από 8.420 χιλιόμετρα, 15 ημέρες και 14 ειδικές διαδρομές σε τρεις
χώρες της Ν. Αμερικής. Ο Cyril Despres πήρε τη νίκη παρότι ήταν 17ος
στην τελευταία 14η ειδική.
Ο Cyril Despres με την 5η νίκη του φτάνει το ρεκόρ του Cyril Neveu και απέχει κατά μία από τον πολυνίκη της ιστορίας, τον Stéphane Peterhansel που έχει έξι. Το παράδοξο στον φετινό αγώνα είναι ότι τελικά εκείνος βοήθησε τον «βοηθό» του Πορτογάλο Ruben Faria στην εργοστασιακή ομάδα «KTM Red Bull Rally Factory» να ανέβει και πάλι στη δεύτερη θέση της τελικής κατάταξης. Για πρώτη φορά οι δύο οδηγοί της ίδιας ομάδας, οδηγός και ο «βοηθός» του που έχει τον ρόλο «νεροκουβαλητή», κάνουν το 1-2 στον αγώνα.
Ο Χιλιανός Francisco “Chaleco” López κέρδισε την τελευταία ειδική, που ήταν και ο στόχος του. Όχι όμως για να διεκδικήσει την 1η θέση στην γενική καθώς αυτό το όνειρο πέταξε όταν χρειάστηκε να αλλάξει κινητήρα και να χρεωθεί με 15 λεπτά ποινή. Ήθελε τη νίκη απλά γιατί τον περίμεναν περίπου 1 εκατομμύριο συμπατριώτες του στον τερματισμό.
Ο λόγος για την αλλαγή κινητήρα ήταν γιατί λίγο πριν τον τερματισμό της 13ης ειδικής, «έχασε» την 4η σχέση από το κιβώτιο και μαζί τις ελπίδες που έτρεφε για τη νίκη. Το μόνο που του απέμενε ήταν να αλλάξει κινητήρα για να φτάσει ασφαλής στον τερματισμό.
Λόγω της ποινής έπρεπε να παλέψει και πάλι, για μια θέση στο βάθρο αυτή τη φορά -και το κατάφερε οριακά. Μετά από σχεδόν 44 ώρες χρονομέτρησης για τις 14 ειδικές και 15 λεπτά ποινής για την αλλαγή κινητήρα, άφησε οριακά πίσω του στην 4η θέση τον Σλοβάκο Ivan Jakeš μόλις για 3’40”.
Ήταν η 5η νίκη ειδικής για τον Chaleco που κέρδισε και τον άτυπο τίτλο του πολυνίκη ειδικών από τον Joan Barreda. Το ψευδώνυμο «Chaleco» που σημαίνει «ζακέτα» στα Χιλιανά το «κληρονόμησε» από τον πατέρα του που έτρεχε με το ίδιο ψευδώνυμο, από την χαρακτηριστική ζακέτα με προστατευτικά που φορούσε τότε, πλεγμένη από τη μητέρα του, Άννα Μαρία.
Οι οδηγοί της ΚΤΜ απέσπασαν τελικά τις 5 πρώτες θέσεις του αγώνα, παρότι οι τρεις από αυτούς αναγκάστηκαν να αλλάξουν κινητήρα και να δεχτούν ποινή 15 λεπτών. Μεταξύ αυτών και ο μαέστρος της στρατηγικής Cyril Despres που κερδίζει για τρίτη φορά στην Ν. Αμερική (2010, 2012 και 2013) ενώ έχει άλλες δύο νίκες στην Αφρική (2005 και 2007).
Ο Ruben Faria με την δεύτερη θέση του έγινε ο Πορτογάλος με το καλύτερο αποτέλεσμα στο Dakar, όπως και ο Σλοβάκος Ivan Jakeš που ήταν 4ος στη γενική. Ο «Mr. Σταθερότητα» τερματίζει για δεύτερη φορά σε έξι συμμετοχές, ενώ το 2009 που είχε φτάσει στο τέρμα ήταν μόλις 43ος. Φέτος ανέβηκε 4ος στην 9η ειδική και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος, χωρίς κορώνες ούτε απρόοπτα.
Η επιστροφή της Honda στο rally Dakar συνοδευόταν από μεγάλες προσδοκίες ακόμη και για την πρώτη θέση του αγώνα. Τελικά ο αγώνας του 2013 δεν πήγε τόσο καλά, καθώς πριν ξεκινήσουν «έχασαν» δύο από τους 5 οδηγούς της ομάδας λόγω τραυματισμού σε δοκιμές. Οι οδηγοί που συμμετείχαν τελικά (Helder Rodrigues, Javier Pizzolito και Johnny Campbell) δεν κέρδισαν ούτε ειδική. Κατάφεραν όμως να φτάσουν και οι 3 στον τερματισμό, στην 7η, 8η και 40η θέση αντίστοιχα.
Η Yamaha είχε μια καλή αρχή στον αγώνα, προηγήθηκε για το 1/3 των ημερών, εναλλάξ με τον Pain και τον Casteu, όμως τελικά η 6η θέση του Pain ήταν ό,τι μπόρεσε να διασωθεί από το σερί ατυχιών και πτώσεων.
Πιο πειστική νίκη από όλες τις κατηγορίες ήταν αυτή του Αργεντινού Marcos Patronelli στα quad που ήταν 3ος στην τελευταία ειδική. Για την ιστορία την 14η ειδική κέρδισε ο Νοτιοαφρικάνος Sarel Van Biljon, που ήταν και η 3η φετινή του νίκη σε ειδική, μόλις στη δεύτερη συμμετοχή του στον αγώνα.
Η νίκη του Patronelli ήταν η δεύτερη της καριέρας του μετά από εκείνη του 2010, ισοφαρίζοντας έτσι το «ρεκόρ» του αδελφού του. Ο Alejandro που είναι μεγαλύτερος, δεν συμμετείχε στον φετινό αγώνα, θαύμασε όμως τις επιδόσεις του αδελφού του που πέρασε μπροστά στη δεύτερη μόλις ημέρα και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος. Η διαφορά της 1 ώρας 50′35″ από τον Χιλιανό Ignacio Casale ήταν η μεγαλύτερη απ’ όλες τις κατηγορίες όπως και των 3 ωρών 16′40″ από τον Πολωνό Rafał Sonik που ήταν 3ος.
Στα αυτοκίνητα γράφτηκε επίσης ιστορία. Την τελευταία ειδική κέρδισε μεν ο Nani Roma που αναδείχθηκε και πολυνίκης, όμως το έπαθλο το κέρδισε ο πολύπειρος Stéphane Peterhansel. Ο Γάλλος με 5 νίκες ήδη έσπασε το ρεκόρ του Ari Vatanen με τις περισσότερες νίκες στην κατηγορία των αυτοκινήτων.
Αυτή όμως είναι η μισή ιστορία, καθώς ο ίδιος έχει άλλες 6 νίκες στις μοτοσυκλέτες ανεβάζοντας συνολικά τις πρωτιές του στις 11. Πολύ μακριά ήδη από οποιονδήποτε άλλον στην ιστορία, ενώ ο ίδιος δηλώνει στα 48 του χρόνια ότι απέχει πολύ ακόμη η ημέρα που θα κρεμάσει το κράνος του. Ήταν η 25η συμμετοχή του Γάλλου σε rally Dakar και μια από τις πιο πειστικές, καθώς επικράτησε του δεύτερου, Νοτιαφρικανού Giniel de Villiers κατά 42′22″.
Ο ομάδα X-Raid ήταν η πιο αποτελεσματική φέτος με 4 οδηγούς να πλασάρονται στις 5 πρώτες θέσεις. Και μεταξύ αυτών ασφαλώς και ο ασυναγώνιστος Stéphane Peterhansel. Στην ίδια ομάδα και ο Joan Roma που παρά την 9η νίκη του σε ειδική στην καριέρα του και 4η φετινή δεν κατάφερε να ανέβει στο βάθρο κι έμεινε τελικά 4ος. Ο ρώσος και συναθλητής του στην ίδια ομάδα, Leonid Novitskiy (έβδομος στην ειδική) παρέμεινε τελικά στο βάθρο, 3ος.
Στην κατηγορία των φορτηγών η τελευταία ειδική επεφύλασσε μια άλλου είδους έκπληξη, την παρθενική νίκη του πληρώματος της ομάδας Veka με το MAN και τον Pieter Versluis στο τιμόνι. Δύο Iveco ακολούθησαν στην 2η και 3η θέση της ειδικής, κανείς όμως από αυτούς δεν ανέβηκε στο βάθρο του αγώνα.
Το βάθρο ήταν υπόθεση των Kamaz που σάρωσαν τις 3 πρώτες θέσεις, με τελικό νικητή του αγώνα τον Ρώσο Eduard Nikolaev που για πρώτη φορά ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί. O Karginov τερμάτισε την 14η ειδική αλλά και τον αγώνα πατώντας στη ζάντα του εμπρός τροχού! Έχασε μόλις 7 λεπτά υπολογίζοντας ότι η αλλαγή του τροχού θα απαιτούσε περισσότερο χρόνο που θα του στερούσε και την 3η θέση. Ήδη είχε μόλις χάσει την 2η θέση από τον Ayrat Mardeev, για 47 δευτερόλεπτα μετά από 40 ώρες ειδικών…
Τον αγώνα ξεκίνησαν 449 οχήματα και τερμάτισαν 301, δηλαδή το 33% των οχημάτων εγκατέλειψαν. Πιο «ανθεκτικά» αποδείχθηκαν τα φορτηγά που μέτρησαν απώλειες 20%, ενώ τα αυτοκίνητα ήταν τα πιο ευάλωτα με απώλειες 41,1% των συμμετοχών. Μοτοσυκλέτες και quad είναι πολύ κοντά με το 31,7% και 31,5% αντίστοιχα να εγκαταλείπουν τον αγώνα.
Δείτε το video της τελευταίας ειδικής του αγώνα που επιβεβαίωσε τη φήμη του ως ο πιο σκληρός μαραθώνιος για οδηγούς και οχήματα.
Ο Cyril Despres με την 5η νίκη του φτάνει το ρεκόρ του Cyril Neveu και απέχει κατά μία από τον πολυνίκη της ιστορίας, τον Stéphane Peterhansel που έχει έξι. Το παράδοξο στον φετινό αγώνα είναι ότι τελικά εκείνος βοήθησε τον «βοηθό» του Πορτογάλο Ruben Faria στην εργοστασιακή ομάδα «KTM Red Bull Rally Factory» να ανέβει και πάλι στη δεύτερη θέση της τελικής κατάταξης. Για πρώτη φορά οι δύο οδηγοί της ίδιας ομάδας, οδηγός και ο «βοηθός» του που έχει τον ρόλο «νεροκουβαλητή», κάνουν το 1-2 στον αγώνα.
Ο Χιλιανός Francisco “Chaleco” López κέρδισε την τελευταία ειδική, που ήταν και ο στόχος του. Όχι όμως για να διεκδικήσει την 1η θέση στην γενική καθώς αυτό το όνειρο πέταξε όταν χρειάστηκε να αλλάξει κινητήρα και να χρεωθεί με 15 λεπτά ποινή. Ήθελε τη νίκη απλά γιατί τον περίμεναν περίπου 1 εκατομμύριο συμπατριώτες του στον τερματισμό.
Ο λόγος για την αλλαγή κινητήρα ήταν γιατί λίγο πριν τον τερματισμό της 13ης ειδικής, «έχασε» την 4η σχέση από το κιβώτιο και μαζί τις ελπίδες που έτρεφε για τη νίκη. Το μόνο που του απέμενε ήταν να αλλάξει κινητήρα για να φτάσει ασφαλής στον τερματισμό.
Λόγω της ποινής έπρεπε να παλέψει και πάλι, για μια θέση στο βάθρο αυτή τη φορά -και το κατάφερε οριακά. Μετά από σχεδόν 44 ώρες χρονομέτρησης για τις 14 ειδικές και 15 λεπτά ποινής για την αλλαγή κινητήρα, άφησε οριακά πίσω του στην 4η θέση τον Σλοβάκο Ivan Jakeš μόλις για 3’40”.
Ήταν η 5η νίκη ειδικής για τον Chaleco που κέρδισε και τον άτυπο τίτλο του πολυνίκη ειδικών από τον Joan Barreda. Το ψευδώνυμο «Chaleco» που σημαίνει «ζακέτα» στα Χιλιανά το «κληρονόμησε» από τον πατέρα του που έτρεχε με το ίδιο ψευδώνυμο, από την χαρακτηριστική ζακέτα με προστατευτικά που φορούσε τότε, πλεγμένη από τη μητέρα του, Άννα Μαρία.
Οι οδηγοί της ΚΤΜ απέσπασαν τελικά τις 5 πρώτες θέσεις του αγώνα, παρότι οι τρεις από αυτούς αναγκάστηκαν να αλλάξουν κινητήρα και να δεχτούν ποινή 15 λεπτών. Μεταξύ αυτών και ο μαέστρος της στρατηγικής Cyril Despres που κερδίζει για τρίτη φορά στην Ν. Αμερική (2010, 2012 και 2013) ενώ έχει άλλες δύο νίκες στην Αφρική (2005 και 2007).
Ο Ruben Faria με την δεύτερη θέση του έγινε ο Πορτογάλος με το καλύτερο αποτέλεσμα στο Dakar, όπως και ο Σλοβάκος Ivan Jakeš που ήταν 4ος στη γενική. Ο «Mr. Σταθερότητα» τερματίζει για δεύτερη φορά σε έξι συμμετοχές, ενώ το 2009 που είχε φτάσει στο τέρμα ήταν μόλις 43ος. Φέτος ανέβηκε 4ος στην 9η ειδική και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος, χωρίς κορώνες ούτε απρόοπτα.
Η επιστροφή της Honda στο rally Dakar συνοδευόταν από μεγάλες προσδοκίες ακόμη και για την πρώτη θέση του αγώνα. Τελικά ο αγώνας του 2013 δεν πήγε τόσο καλά, καθώς πριν ξεκινήσουν «έχασαν» δύο από τους 5 οδηγούς της ομάδας λόγω τραυματισμού σε δοκιμές. Οι οδηγοί που συμμετείχαν τελικά (Helder Rodrigues, Javier Pizzolito και Johnny Campbell) δεν κέρδισαν ούτε ειδική. Κατάφεραν όμως να φτάσουν και οι 3 στον τερματισμό, στην 7η, 8η και 40η θέση αντίστοιχα.
Η Yamaha είχε μια καλή αρχή στον αγώνα, προηγήθηκε για το 1/3 των ημερών, εναλλάξ με τον Pain και τον Casteu, όμως τελικά η 6η θέση του Pain ήταν ό,τι μπόρεσε να διασωθεί από το σερί ατυχιών και πτώσεων.
Πιο πειστική νίκη από όλες τις κατηγορίες ήταν αυτή του Αργεντινού Marcos Patronelli στα quad που ήταν 3ος στην τελευταία ειδική. Για την ιστορία την 14η ειδική κέρδισε ο Νοτιοαφρικάνος Sarel Van Biljon, που ήταν και η 3η φετινή του νίκη σε ειδική, μόλις στη δεύτερη συμμετοχή του στον αγώνα.
Η νίκη του Patronelli ήταν η δεύτερη της καριέρας του μετά από εκείνη του 2010, ισοφαρίζοντας έτσι το «ρεκόρ» του αδελφού του. Ο Alejandro που είναι μεγαλύτερος, δεν συμμετείχε στον φετινό αγώνα, θαύμασε όμως τις επιδόσεις του αδελφού του που πέρασε μπροστά στη δεύτερη μόλις ημέρα και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος. Η διαφορά της 1 ώρας 50′35″ από τον Χιλιανό Ignacio Casale ήταν η μεγαλύτερη απ’ όλες τις κατηγορίες όπως και των 3 ωρών 16′40″ από τον Πολωνό Rafał Sonik που ήταν 3ος.
Στα αυτοκίνητα γράφτηκε επίσης ιστορία. Την τελευταία ειδική κέρδισε μεν ο Nani Roma που αναδείχθηκε και πολυνίκης, όμως το έπαθλο το κέρδισε ο πολύπειρος Stéphane Peterhansel. Ο Γάλλος με 5 νίκες ήδη έσπασε το ρεκόρ του Ari Vatanen με τις περισσότερες νίκες στην κατηγορία των αυτοκινήτων.
Αυτή όμως είναι η μισή ιστορία, καθώς ο ίδιος έχει άλλες 6 νίκες στις μοτοσυκλέτες ανεβάζοντας συνολικά τις πρωτιές του στις 11. Πολύ μακριά ήδη από οποιονδήποτε άλλον στην ιστορία, ενώ ο ίδιος δηλώνει στα 48 του χρόνια ότι απέχει πολύ ακόμη η ημέρα που θα κρεμάσει το κράνος του. Ήταν η 25η συμμετοχή του Γάλλου σε rally Dakar και μια από τις πιο πειστικές, καθώς επικράτησε του δεύτερου, Νοτιαφρικανού Giniel de Villiers κατά 42′22″.
Ο ομάδα X-Raid ήταν η πιο αποτελεσματική φέτος με 4 οδηγούς να πλασάρονται στις 5 πρώτες θέσεις. Και μεταξύ αυτών ασφαλώς και ο ασυναγώνιστος Stéphane Peterhansel. Στην ίδια ομάδα και ο Joan Roma που παρά την 9η νίκη του σε ειδική στην καριέρα του και 4η φετινή δεν κατάφερε να ανέβει στο βάθρο κι έμεινε τελικά 4ος. Ο ρώσος και συναθλητής του στην ίδια ομάδα, Leonid Novitskiy (έβδομος στην ειδική) παρέμεινε τελικά στο βάθρο, 3ος.
Στην κατηγορία των φορτηγών η τελευταία ειδική επεφύλασσε μια άλλου είδους έκπληξη, την παρθενική νίκη του πληρώματος της ομάδας Veka με το MAN και τον Pieter Versluis στο τιμόνι. Δύο Iveco ακολούθησαν στην 2η και 3η θέση της ειδικής, κανείς όμως από αυτούς δεν ανέβηκε στο βάθρο του αγώνα.
Το βάθρο ήταν υπόθεση των Kamaz που σάρωσαν τις 3 πρώτες θέσεις, με τελικό νικητή του αγώνα τον Ρώσο Eduard Nikolaev που για πρώτη φορά ανέβηκε στο ψηλότερο σκαλί. O Karginov τερμάτισε την 14η ειδική αλλά και τον αγώνα πατώντας στη ζάντα του εμπρός τροχού! Έχασε μόλις 7 λεπτά υπολογίζοντας ότι η αλλαγή του τροχού θα απαιτούσε περισσότερο χρόνο που θα του στερούσε και την 3η θέση. Ήδη είχε μόλις χάσει την 2η θέση από τον Ayrat Mardeev, για 47 δευτερόλεπτα μετά από 40 ώρες ειδικών…
Τον αγώνα ξεκίνησαν 449 οχήματα και τερμάτισαν 301, δηλαδή το 33% των οχημάτων εγκατέλειψαν. Πιο «ανθεκτικά» αποδείχθηκαν τα φορτηγά που μέτρησαν απώλειες 20%, ενώ τα αυτοκίνητα ήταν τα πιο ευάλωτα με απώλειες 41,1% των συμμετοχών. Μοτοσυκλέτες και quad είναι πολύ κοντά με το 31,7% και 31,5% αντίστοιχα να εγκαταλείπουν τον αγώνα.
Δείτε το video της τελευταίας ειδικής του αγώνα που επιβεβαίωσε τη φήμη του ως ο πιο σκληρός μαραθώνιος για οδηγούς και οχήματα.