Σελίδες

Thessaloniki video tour

30/11/12

Πρόκληση για επενδύσεις οι ιδιωτικοποιήσεις


 Πρόκληση για επενδύσεις οι ιδιωτικοποιήσεις

  • 0
     


Το μεγάλο «μπαμ» με ιδιωτικοποιήσεις ισχυρών εταιρειών του Δημοσίου θα επιχειρήσει εντός του 2013 το οικονομικό επιτελείο σε συνεργασία με το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ).


Στην πρώτη γραμμή θα βρεθούν η ολοκλήρωση της διαδικασίας πώλησης της ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ, του ΟΠΑΠ και των Κρατικών Λαχείων, αλλά και η δρομολόγηση της αποκρατικοποίησης των ΕΛΤΑ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΠΕ, ΔΕΗ και των λιμανιών.
Ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας κάνει λόγο για «μία μεγάλη πρόκληση» καθώς η υλοποίηση του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων θα προσελκύσει ξένες επενδύσεις.
Μάλιστα, σύμφωνα με πηγή του υπουργείου, θα επιχειρηθεί να επισπευσθεί η υλοποίησή του ώστε τα έσοδα της επόμενης χρονιάς να είναι υψηλότερα από τα 2,55 δισ. ευρώ που είναι και ο ποσοτικός στόχος του προϋπολογισμού του 2013.
Οπως προσθέτει, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παρατηρηθούν οι καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών, καθώς από εδώ και πέρα, αν καταγραφεί απόκλιση από τον στόχο για τα έσοδα, θα πρέπει βάσει της συμφωνίας με την τρόικα το 50% αυτής να καλυφθεί από τη μείωση των πρωτογενών δαπανών.
 Πρόκληση για επενδύσεις οι ιδιωτικοποιήσεις
Πιο αναλυτικά, στο ΤΑΙΠΕΔ έχουν ρίξει το βάρος των προσπαθειών τους σε ΔΕΠΑ και ΟΠΑΠ, με τους διεθνείς διαγωνισμούς να βρίσκονται σε εξέλιξη. Κι αυτό γιατί η ολοκλήρωσή τους αφενός θα καλύψει σε μεγάλο βαθμό τα έσοδα που έχουν προϋπολογιστεί για το 2013 και αφετέρου θα στείλει ένα μήνυμα προς τις αγορές αλλά και τους εταίρους μας.
Εξάλλου, στο Ταμείο προετοιμάζονται ώστε εντός του 2013 να ξεκινήσουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αξιοποίηση 22 περιουσιακών στοιχείων του ελληνικού Δημοσίου.
Μεταξύ αυτών είναι η ΕΥΑΘ, για την οποία επίκειται η ενημέρωση του Κοινοβουλίου για να καθορισθούν οι όροι και να ξεκινήσει ο διεθνής διαγωνισμός, η ΕΥΔΑΠ, τα ΕΛΠΕ, η ΛΑΡΚΟ, η ΔΕΗ, τα ΕΛΤΑ, η ΕΛΒΟ και ο ΟΔΙΕ.
Η ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ επισπεύδεται κατά τρεις μήνες και σύμφωνα με τον νέο προγραμματισμό θα πρέπει να ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του ερχόμενου έτους.
Το ΤΑΙΠΕΔ θα πουλήσει το 90% της εταιρείας.
Επίσης στις 22 κινήσεις που θα γίνουν συμπεριλαμβάνεται και η αξιοποίηση των λιμανιών (ΟΛΠ, ΟΛΘ και 10 μεγάλα περιφερειακά λιμάνια).
Η αποκρατικοποίησή τους, παραχώρηση τμημάτων ή λειτουργιών σε ιδιώτες, αναμένεται εντός του δευτέρου τριμήνου του 2013.
Και τα 12 λιμάνια διαθέτουν πολυετείς συμφωνίες παραχώρησης με το Δημόσιο.
Εως το 2052 για τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ, όπου το ΤΑΙΠΕΔ διαθέτει το 74% των μετοχών, και έως το 2042 για τα περιφερειακά λιμάνια, όπου το Ταμείο διαθέτει το 100% του μετοχικού κεφαλαίου. Η κινεζική Cosco, που ήδη δραστηριοποιείται στον Πειραιά, και διάφορα σχήματα με τη συμμετοχή κινεζικών funds και ιδιωτών επενδυτών από την Ελλάδα και τη Γερμανία φέρονται ως ενδιαφερόμενοι.
Νέες γραμμές έως το 2015
Ως προς τα κατασκευαστικά έργα, ήδη προωθείται η επέκταση του τραμ στον Πειραιά, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2015, αλλά και η ολοκλήρωση του Προαστιακού Σιδηροδρόμου. Παράλληλα, έως το τέλος του 2015 προβλέπεται η ολοκλήρωση των νέων διπλών σιδηροδρομικών γραμμών Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός, Αθήνα (ΣΚΑ)-Πάτρα στο τμήμα Διακοφτό-Ροδοδάφνη, ενώ στόχος είναι να προχωρήσει και η κατασκευή της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Ροδοδάφνη (Αίγιο)-Ρίο.
Κώστας Τσαχάκης
80.000-100.000 ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Εργαλείο η επανεκκίνηση των αυτοκινητόδρομων
Κατά 2% εκτιμάται πως μπορεί να αυξηθεί το ΑΕΠ με την επανεκκίνηση των τεσσάρων μεγάλων αυτοκινητόδρομων καθώς η επανέναρξη των εργασιών θα δημιουργήσει άμεσα 30.000 θέσεις εργασίας και έμμεσα, στην Περιφέρεια, επιπλέον 50.000-70.000 θέσεις, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων.
Οι μεγάλοι οδικοί άξονες χαρακτηρίζονται ως βασικά έργα υποδομής για την ανάπτυξη αφού διευκολύνουν την ταχεία σύνδεση περιοχών, τη μεταφορά προϊόντων από και προς τα μεγάλα λιμάνια και τα αεροδρόμια της χώρας, την τουριστική αξιοποίηση, τη γρήγορη διακίνηση ιδεών, υπηρεσιών, πολιτών, τη σύνδεση της Ελλάδας με τα μεγάλα διευρωπαϊκά δίκτυα οδικών μεταφορών.
Σήμερα, ύστερα από το πάγωμα δύο χρόνων, διαφαίνεται θετική εξέλιξη σχετικά με την επανεκκίνηση των εργασιών.
Την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε πως η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενέκρινε δάνειο 650 εκατομμυρίων ευρώ προκειμένου να καλυφθούν οι οικονομικές υποχρεώσεις του ελληνικού Δημοσίου σε ό,τι αφορά την ολοκλήρωση του οδικού δικτύου του ΠΑΘΕ (αυτοκινητόδρομος Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης), κάτι που αφορά και τις τέσσερις παραχωρήσεις.
Το υπουργείο Ανάπτυξης χαιρέτισε την απόφαση, χαρακτηρίζοντάς την ως «σημαντική εξέλιξη» σε μία κρίσιμη χρονική περίοδο όπου οι συζητήσεις με τους παραχωρησιούχους βρίσκονται σε εξέλιξη.
Συμφωνίες
Σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ήδη επιτευχθεί συμφωνία για τα δύο μεγαλύτερα έργα, σε ό,τι αφορά το τεχνικό και οικονομικό αντικείμενο, δηλαδή την Ολυμπία Οδό και τον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, και αναμένονται τα αποτελέσματα των διαπραγματεύσεων με τους εκπροσώπους της Ιονίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας (Ε 65).
Η επανεκκίνηση των εργασιών, κατ’ αρχήν στον ΠΑΘΕ, δημιουργεί θετικό κλίμα στην αγορά σχετικά με το μέλλον των επενδύσεων.
Ο ΠΑΘΕ αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του οδικού συστήματος της χώρας και περιλαμβάνει: Το τμήμα Κόρινθος – Πάτρα, 120 χιλιομέτρων, της Ολυμπίας Οδού (όπως και τα 63 χιλιόμετρα του τμήματος Ελευσίνας – Κορίνθου), το τμήμα Μαλιακός – Κλειδί (αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, μήκους 230 χιλιομέτρων), το τμήμα Αθήνα – Σκάρφεια της Ιονίας Οδού (172,5 χιλιομέτρων) και το τμήμα Σκάρφεια – Ράχες Μαλιακού (60 χιλιόμετρα περίπου) της Κεντρικής Οδού.
Μανίνα Νικολοπούλου
ΟΙ ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΙΣ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ «τραβάει» τον συρμό
Ιδιωτικοποιήσεις, πρόοδος στα συγκοινωνιακά έργα, εκσυγχρονισμός των αστικών συγκοινωνιών αλλά και έργα ψηφιακής τεχνολογίας βρίσκονται ψηλά στην ατζέντα των προτεραιοτήτων του υπουργείου Ανάπτυξης και Μεταφορών.
Πρώτες στη λίστα των ιδιωτικοποιήσεων είναι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η ROSCO (εταιρεία διαχείρισης τροχαίου υλικού) και τα περιφερειακά αεροδρόμια.
Ειδικά για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η πρόσφατη καταρχήν συμφωνία με την Cosco και την HP σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση της σύνδεσης ως το Ικόνιο έως το τέλος της χρονιάς, αναζωογόνησε το ενδιαφέρον των επενδυτών και ήδη κλιμάκιο των ρωσικών σιδηροδρόμων επιθεώρησε συρμούς και δίκτυο την περασμένη εβδομάδα.
Αεροδρόμια
Για τα περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται να δοθούν με συμβάσεις παραχώρησης έως και 22 από το σύνολο των 37 περιφερειακών αερολιμένων της χώρας.
Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια που αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 200 και 220 εκατομμυρίων ευρώ για την επόμενη τριετία.
Εντός του 2013 αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία και για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ.
Στις αστικές συγκοινωνίες προωθούνται μέσω ΣΔΙΤ τα έργα για την τηλεματική και το ηλεκτρονικό εισιτήριο.
Ως προς την προώθηση της ευρυζωνικότητας και των ψηφιακών υπηρεσιών, το υπουργείο θέτει ως προτεραιότητα τη διασύνδεση των αγροτικών, νησιωτικών και απομακρυσμένων περιοχών με προϋπολογισμό 140 εκατ. ευρώ, και το έργο οπτική ίνα στο σπίτι (fiber to the home).
Μ. ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ
 Πρόκληση για επενδύσεις οι ιδιωτικοποιήσεις Πρόκληση για επενδύσεις οι ιδιωτικοποιήσεις
Πηγή: ΕΘΝΟΣ