7% μειώθηκαν από το 2010 μέχρι σήμερα οι αγορές στα σούπερ μάρκετ
Συντηρητικό και περισσότερο πατριώτη… έκανε τον Ελληνα καταναλωτή το Μνημόνιο.
Μείωσε από το 2010 μέχρι σήμερα κατά 7% τις δαπάνες του στα σούπερ μάρκετ προκειμένου να αντέξει τις συνθήκες της ύφεσης, ενώ εννιά στα δέκα νοικοκυριά προτιμούν τα ελληνικά προϊόντα επιδιώκοντας να στηρίξουν και να δυναμώσουν την ελληνική οικονομία.
Αυτά είναι τα κύρια συμπεράσματα της ετήσιας έρευνας του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για την καταναλωτική συμπεριφορά. Συντονιστής της είναι ο καθηγητής Γιώργος Μπάλτας. Για την έρευνα έγινε τηλεφωνική δημοσκόπηση σε δείγμα 800 νοικοκυριών με σκοπό την καταγραφή της καταναλωτικής συμπεριφοράς.
Είναι χαρακτηριστικό, σύμφωνα με την έρευνα, ότι ένας στους τρεις (34,3%) ψωνίζει σε περισσότερα από δύο σούπερ μάρκετ. Το 11,7% μοιράζει τις αγορές του σε δύο αλυσίδες, το 18,3% σε τρεις και το 4,3% σε τέσσερις ή και περισσότερες. Η πλειονότητα, το 65,7%, επιλέγει ένα σούπερ μάρκετ. Σημαντική μερίδα, λοιπόν, των νοικοκυριών, χρησιμοποιεί εναλλακτικά καταστήματα σε μια προφανή προσπάθεια αποτελεσματικής κατανομής του οικογενειακού προϋπολογισμού.
Πιο συχνά
Οι καταναλωτές επίσης έχουν αυξήσει τη συχνότητα των αγορών τους. Κάτι που δείχνει πως περιορίζονται στα άκρως απαραίτητα αγαθά. Οπως προκύπτει από τις απαντήσεις των συμμετεχόντων στην έρευνα η συχνότητα των αγορών στα σούπερ μάρκετ είναι 6,8 φορές τον μήνα. Περισσότεροι από ένας στους δύο (51,2%) ψωνίζει μέχρι πέντε φορές μηνιαίως.
Το δεδομένο αυτό βγαίνει και από άλλο ένα εύρημα της έρευνας από το ύψος της δαπάνης ανά επίσκεψη. Το 60% αφήνει μέχρι 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει. Το 42% δαπανά από 51 έως 100 ευρώ και μόλις το 8% «φεύγει» πάνω από τα 100 ευρώ σε μια τυπική επίσκεψη. Η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη εκτιμάται σε 59,5 ευρώ, από 67 ευρώ πέρυσι.
Ακόμη πιο τρανταχτή απόδειξη του «ψαλιδιού» στις δαπάνες για την κάλυψη των στοιχειωδών καθημερινών αναγκών είναι η μείωση των μηνιαίων εξόδων στα 322,5, από 347 ευρώ το 2010.
Δηλαδή τα νοικοκυριά περιόρισαν κατά 7% τις δαπάνες τους προσπαθώντας να αμυνθούν στην ύφεση.
ΝΕΟ ΔΟΓΜΑ
«Προϊόν από τον τόπο μου για να έχω δουλειά»
Δυναμική επιστροφή του «Made in Greece» καταγράφει, επίσης, η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Το 87% των ερωτηθέντων απάντησε ότι όταν βρίσκει στα σούπερ μάρκετ ελληνικά προϊόντα τα προτιμά σε σχέση με τα εισαγόμενα. Πρόκειται για πρόθεση αγοράς και όχι για τελική επιλογή. Ωστόσο, δείχνουν τη μεγάλη δυναμική που έχει το «Made in Greece», επειδή όπως πιστεύει το 90% αγοράζοντας ελληνικά προϊόντα στηρίζει την ελληνική οικονομία ή γιατί σύμφωνα με το 88% επιλογή του αυτή βοηθά στη μείωση της ανεργίας.
Διακρίνεται, λοιπόν, η τάση στροφής στα ελληνικά προϊόντα. Οι Ελληνες προβληματίζονται και κατανοούν τις αιτίες της κρίσης. Αντιλαμβάνονται την κρισιμότητα της αγροτικής και βιομηχανικής παραγωγής για την επιβίωση της χώρας. Οι καταναλωτές φαίνεται ότι στρέφονται στα ελληνικά προϊόντα συνεκτιμώντας αγοραστικά κριτήρια (ποιότητα, ασφάλεια) και το γενικό συμφέρον (ανεργία, παραγωγική ανάπτυξη).
Πρόθεση αγοράς
Σημειώνεται επίσης το μικρό ποσοστό εκείνων που θεωρούν τις τιμές καλύτερες, γεγονός που δείχνει ότι η πρόθεση αγοράς μπορεί να ανασχεθεί από τις υψηλές τιμές. Η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών δείχνει ότι το 95,9% των ερωτηθέντων έχει προαποφασίσει τα είδη που θα αγοράσει πριν πάει στο σούπερ μάρκετ.
Είναι επίσης εντυπωσιακό ότι το ποσοστό των προαποφασισμένων καταναλωτών που ψωνίζει με γραπτό ή νοερό κατάλογο αγορών μειώνεται δραματικά, όταν η ερώτηση αφορά όχι ποια είδη θα αγοράσουν αλλά ποιες μάρκες.
Στο θέμα της μάρκας προαποφασισμένο εμφανίζεται μόνο το 56,3% . Δηλαδή, οι καταναλωτές μέχρι που καταργούν τις παρορμητικές αγορές και προγραμματίζουν αυστηρά. Επίσης διαπιστώνεται ότι περίπου οι μισοί έχουν προκαθορισμένες προτιμήσεις για μάρκες, ενώ οι άλλοι μισοί καταναλωτές επιλέγουν μάρκες μέσα στο κατάστημα. Και αυτό γιατί αναζητούν τις ευκαιρίες και τις καλύτερες τιμές. Τα κύρια κριτήρια για τα ψώνια τους είναι η ποιότητα, η τιμή και οι προσφορές.
Ενδεικτικό, επίσης, των αλλαγών της συμπεριφοράς των καταναλωτών είναι ότι το 46% αγοράζει φθηνότερα προϊόντα, το 74% λιγότερα, το 54% συγκρίνει τις τιμές και το 17% περιορίζεται στα απολύτως απαραίτητα. Οι επιλογές δεν είναι αμοιβαία αποκλειόμενες.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΟΛΩΝΑΣ
ckolonas@pegasus.gr
Πηγή: ΕΘΝΟΣ