Σελίδες

Thessaloniki video tour

31/7/11

Το ολοκαίνουργιο Opel Ampera



Μη νομίζετε ότι η ιδέα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι φρέσκο φρούτο. Από το 1905 εξελίσσονται ηλεκτρικά αυτοκίνητα, χωρίς ωστόσο να έχει βρεθεί ικανό αντίδοτο στο δηλητήριο «έμεινα από μπαταρία στη μέση του πουθενά» - και χωρίς να εξαιρούμε, βέβαια, και το θέμα του αυξημένου κόστους. Αυτά όλα όμως, ίσχυαν μέχρι σήμερα, καθώς η Opel παρουσίασε πλέον το Ampera, το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο διευρυμένης αυτονομίας. Το Opel Ampera που έχει εξελιχθεί παράλληλα με το Chevrolet Volt στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, δεν είναι υβριδικό αυτοκίνητο.

Είναι το «πρώτο ηλεκτρικό όχημα με απεριόριστη ελευθερία κινήσεων», όπως το χαρακτηρίζει η Opel, χάρη στο σύστημα Voltec που θα αναλύσουμε παρακάτω. Η βασική ιδέα πάντως είναι: κίνηση με ηλεκτρισμό και όταν οι μπαταρίες τείνουν να αδειάσουν (αυτονομία 40-80 χλμ.) ένας θερμικός κινητήρας θα κινήσει μια γεννήτρια για τη δημιουργία ρεύματος και μόνο και όχι για να στείλει ροπή στους τροχούς. Έρευνες έδειξαν ότι περίπου το 80% των Ευρωπαίων οδηγών διανύουν λιγότερα από 60 χιλιόμετρα την ημέρα, επομένως το Ampera μπορεί να καλύψει αυτές τις χιλιομετρικές απαιτήσεις.

Αν η πρώτη ματιά παίζει βασικό ρόλο στην επιλογή ενός αυτοκινήτου, τότε το πεντάθυρο και μήκους 4.498 χλστ. Ampera έχει βάλει γκολ από τα αποδυτήρια. Το Ampera φέρει το DNA της νέας σχεδιαστικής γλώσσας της Opel -προεξέχουσα μάσκα, έντονο έμβλημα Opel και τολμηρούς προβολείς τύπου μπούμεραγκ. Το μπροστινό μέρος είναι ιδιαίτερα τολμηρό, σε βαθμό που το πίσω να δείχνει πιο συμβατικό, χωρίς όμως να είναι. Οι (έντονες) χρωμιομένες λεπτομέρειες δε λείπουν, αλλά συνολικά οι ισορροπημένες αναλογίες σε συνδυασμό με το χαμηλωμένο, φαρδύ αμάξωμα δημιουργούν μία δυναμική, φουτουριστική εμφάνιση.

Πίσω από το «φαίνεσθε» όμως υπάρχει και τεχνολογία, αφού όλο το αμάξωμα έχει σχεδιαστεί έτσι, ώστε το Ampera να είναι ένα από τα πιο αεροδυναμικά μοντέλα της αγοράς (Cd: 0,27). Ας περάσουμε όμως στην οδήγηση του νέου Ampera, γιατί εκεί είναι η ουσία για το νέο οικολογικό μοντέλο για το οποίο περισσότεροι από 5.000 υποψήφιοι πελάτες έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον, ενώ οι πωλήσεις του 2012 υπολογίζονται στις 10.000 μονάδες. Oι παραδόσεις του μοντέλου στην Ελλάδα αναμένονται το Φεβρουάριο του 2012, με ενδεικτική τιμή τις 50.000 ευρώ. Ανέκαθεν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ηλέκτριζαν με την τιμή τους…

Αυτό είναι το Voltec
Το Voltec είναι μία μονάδα αυτόματης μετάδοσης που αποτελείται από ένα πλανητικό σετ, δύο ηλεκτροκινητήρες και τρεις συμπλέκτες. Το πλανητικό εκμεταλλεύεται με τον αποδοτικότερο τρόπο τις στροφές των ηλεκτροκινητήρων δίχως να ξελιγώνονται οι μπαταρίες στις υψηλές ταχύτητες από το ανούσιο στροφάρισμα (των ηλεκτροκινητήρων). Οι δύο συμπλέκτες χρησιμεύουν για να «κλειδώνουν» τη στεφάνη (την κορώνα) ή να τη γεφυρώνουν με την γεννήτρια (o μικρότερος από τους δύο ηλεκτροκινητήρες). Ο τρίτος συμπλέκτης αναλαμβάνει την εμπλοκή του θερμικού κινητήρα με τη γεννήτρια. Ανάλογα με τις απαιτήσεις, υπάρχουν 4 τρόποι λειτουργίας.

Ηλεκτροκίνηση σε χαμηλές ταχύτητες: το σύστημα γραναζιών είναι κλειδωμένο και ο «ήλιος» στέλνει τη ροπή καταλήγει απευθείας στους τροχούς. Γεννήτρια και θερμικός κινητήρας δε συμμετέχουν.

Ηλεκτροκίνηση σε υψηλές ταχύτητες: Tα πλανητικά γρανάζια ξεκλειδώνουν και αρχίζουν να περιστρέφονται γύρω από τον «ήλιο». Εμπλέκεται και η γεννήτρια που λειτουργεί ως δεύτερος κινητήρας. Οι δύο κινητήρες περιστρέφονται σε χαμηλές στροφές, όπου έχουν καλύτερη απόδοση και τα γρανάζια αναλαμβάνουν τον κατάλληλο υποπολλαπλασιασμό της σχέσης μετάδοσης.

Εμπλοκή βενζινοκινητήρα σε χαμηλές ταχύτητες: Όταν η μπαταρία τείνει να αδειάσει, ο θερμικός κινητήρας συνδέεται με τη γεννήτρια μέσω του τρίτου συμπλέκτη. Στις χαμηλές ταχύτητες, ο κύριος ηλεκτροκινητήρας έχει το ρόλο της κίνησης. Η γεννήτρια διατηρεί τη μπαταρία σε μίνιμουμ επίπεδο φόρτισης στέλνοντας ρεύμα στο Inverter και δε φορτίζει τη μπαταρία. Αυτό γίνεται από την… πρίζα.

Εμπλοκή βενζινοκινητήρα σε υψηλές ταχύτητες: Οι δύο ηλεκτροκινητήρες κινούν το αυτοκίνητο. Η διαφορά εδώ είναι πως, η γεννήτρια κινείται από το θερμικό κινητήρα δίνοντας ταυτόχρονα και ρεύμα στη μπαταρία. Σε ακραίες περιπτώσεις, ο βενζινοκινητήρας μπορεί να στείλει ροπή στους τροχούς μέσω του τρίτου συμπλέκτη και του γραναζιού, που γυρίζει περιμετρικά των πλανητικών. Αυτή η λεπτομέρεια, κάνει αρκετούς να υποστηρίζουν (και καλά κάνουν) πως το Ampera δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικό, αλλά υβριδικό σε σειρά.

Φουτουριστικό και ποιοτικό εσωτερικό
Η καμπίνα του Ampera έχει έναν ιδιαίτερο φουτουριστικό σχεδιασμό που τονίζεται από τις δύο έγχρωμες οθόνες υψηλής ευκρίνειας στο ταμπλό. Το Driver Information Center (DIC), μία οθόνη γραφικών ενδείξεων, αντικαθιστά τα συμβατικά όργανα. Συνδυάζεται με έγχρωμη οθόνη αφής στο πάνω τμήμα της κεντρικής κονσόλας και αναλαμβάνει όλες τις λειτουργίες ενημέρωσης/ ψυχαγωγίας, πλοήγησης, ελέγχου κλιματισμού, πρόγραμματος ισχύος και φόρτισης.

Συγχρόνως, περιλαμβάνει οπτική ένδειξη απόδοσης ενέργειας μέσω των κινήσεων και της αλλαγής χρωμάτων μιας μπάλας. Τα καλά νέα έχουν συνέχεια και στην ποιότητα των υλικών, του φινιρίσματος και της τελικής συναρμογής που είναι ουσιαστικά, αψεγάδιαστα. Οι χώροι είναι άνετοι και επαρκείς, αλλά για 4 μόνο επιβάτες, αφού η διάταξη είναι 2+2. Ο χώρος αποσκευών έχει χωρητικότητα 310 λτ. τιμή μικρή για την μικρομεσαία κατηγορία.

Στο δρόμο
Βολευτήκαμε στην πολύ καλή θέση οδήγησης και ξεκινήσαμε, με στόχο να κάνουμε τουλάχιστον 60 χλμ. εντελώς ηλεκτρικά. Λύσαμε το ηλεκτρικό χειρόφρενο, επιλέξαμε “Drive” στο αυτόματο κιβώτιο, πατήσαμε το γκάζι και φύγαμε σε συνθήκες απόλυτης σιγής…

Αρχικά, μας προκάλεσε αίσθηση το πόσο εντυπωσιακά επιταχύνει το βαρύ ομολογουμένως (1.732 κιλά) Ampera, χάρη φυσικά στα 370 Nm ροπής από τις 0 κιόλας στροφές. Η Opel υπόσχεται 9,0 δλ. για τα 0-100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα 161 χλμ (περιορισμένη). Γνωρίζοντας ότι κινούμενοι ηλεκτρικά παράγουμε μηδενικούς ρύπους, ορθώσαμε το οικολογικό μας ανάστημα και αρχίσαμε να πλησιάζουμε στο στόχο των 60 χλμ. Στα 54,6 όμως, ο θερμικός κινητήρας μας θύμισε ότι το παρακάναμε με τις επιταχύνσεις (πάντως, ο κινητήρας έρχεται στη ζωή, ακόμα και αν δεν είναι αναγκαία η κίνηση της γεννήτριας ούτως ώστε να μην παραμένει αδρανής για πολύ καιρό!)

Ακόμα και έτσι, το Ampera καταναλώνει μόλις 1,6 λτ./100 χλμ και εκπέμπει 40 γρ. CO2/χλμ. Η συνολική αυτονομία του υπερβαίνει τα 500 χλμ. χάρη στο βενζινοκινητήρα που την επεκτείνει σημαντικά.

Με 4 λειτουργίες…
Υπάρχουν 4 επιλογές λειτουργίας με κουμπί στην κεντρική κονσόλα και μενού στην οθόνη: Normal, Sport, Hold και Mountain. H πρώτη, εξασφαλίζει τη βέλτιστη οικονομία στην κατανάλωση… ρεύματος, στις περισσότερες συνθήκες οδήγησης. Η μόνη ουσιαστική διαφορά που είδαμε στη θέση Sport ήταν, η πιο άμεση απόκριση στο γκάζι που δίνει την ψευδαίσθηση πιο έντονης επιτάχυνσης.

Η επιλογή Hold ενεργοποιεί τον βενζινοκινητήρα για να κρατήσεις τα επίπεδα της μπαταρίας για αργότερα, ενώ η Mountain θα χρησιμοποιήσει τον κινητήρα, για να βοηθήσει τις μπαταρίες να τα βγάλουν πέρα σε μια επικείμενη μεγάλη ανωφέρεια. Από εκεί και πέρα, τα πάντα θυμίζουν ένα συμβατικό αυτοκίνητο με εξαίρεση την αίσθηση των φρένων (με ελαφρύ πάτημα γίνεται ανάκτηση ενέργειας) που είναι κάπως περίεργη και χρειάζεται να τη συνηθίσεις. Η έναρξη λειτουργίας του βενζινοκινητήρα είναι ανεπαίσθητη και χωρίς το ενοχλητικό βουητό των υβριδικών…!

Στις στροφές, το Ampera δεν κρύβει το βάρος του, αλλά η πρόσφυση είναι υψηλή, το τιμόνι άμεσο (αν και όχι πλούσιο σε πληροφόρηση), η ανάρτηση ελέγχει απόλυτα το αμάξωμα και, σε συνδυασμό με τα ηλεκτρονικά, αποδεικνύεται υπερασφαλές.

Η μπαταρία
Το Ampera κινείται με ηλεκτρισμό μέσω μιας ισχυρής (16 kWh), βάρους 198,1 κιλών, μπαταρίας που τροφοδοτεί τον ηλεκτροκινητήρα. Φορτίζεται σε μια οικιακή πρίζα 220-240V σε 4 ώρες. H μπαταρία διαθέτει σύστημα ψύξης/θέρμανσης (!) και αποτελείται από 288 πρισματικές κυψέλες ιόντων λιθίου. Η αυτονομία κυμαίνεται στα 40 – 80 χλμ., αποκλειστικά με ηλεκτρική λειτουργία και μηδενικούς ρύπους, με μία πλήρη φόρτιση. Η εγγύηση για την καλή της λειτουργία είναι 160.000 χλμ. 
newsbeast.gr