Σελίδες

Ετικέτες

16/7/17

Έξι μεγάλα ενεργειακά έργα ελληνικού ενδιαφέροντος προωθεί η Ε.Ε.




Θα χρηματοδοτηθούν η Υπόγεια Αποθήκη αερίου στη Νότια Καβάλα, ο υποθαλάσσιος αγωγός Ελλάδας – Ιταλίας, η διασύνδεση ...
Ισραήλ – Κύπρου Ελλάδας, ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός και ο κάθετος διάδρομος αερίου.


Με μια σημαντική ανατροπή που αφορά τα έργα υποδομής φυσικού αερίου στη Βόρεια Ελλάδα έχει καταρτιστεί ο πρώτος - αλλά όχι τελικός - κατάλογος των λεγόμενων Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Συγκεκριμένα ο κατάλογος που εγκρίθηκε στη συνεδρίαση της 30ης Ιουνίου περιλαμβάνει και πάλι (είχε αφαιρεθεί στην προ διετίας αναθεώρηση) τη δημιουργία της Υπόγειας Αποθήκης φυσικού αερίου στο εξαντλημένο κοίτασμα της Νότιας Καβάλας, έργο για το οποίο η ελληνική κυβέρνηση σκοπεύει να κινήσει εκ νέου τις διαδικασίες υλοποίησης.

Την ίδια στιγμή αφαιρέθηκε από τον κατάλογο ένα άλλο σημαντικό έργο, το οποίο επίσης προωθεί η ελληνική κυβέρνηση, εκείνο της δημιουργίας πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη από την εταιρεία Gastrade.

Με δεδομένο ότι στα μέσα Ιουλίου θα συνεδριάσει το αποκαλούμενο «όργανο λήψης αποφάσεων υψηλού επιπέδου», το οποίο θα αποφασίσει τον οριστικό κατάλογο (τον οποίο θα θεσπίσει στη συνέχεια επίσημα η Κομισιόν), η ελληνική κυβέρνηση έχει πυκνώσει τις τελευταίες ημέρες τις επαφές της σε πολιτικό και τεχνοκρατικό επίπεδο με τις Βρυξέλλες, προκειμένου να καταφέρει να περιλάβει τελικά στα PCI και το έργο της Αλεξανδρούπολης.

Κατά τα λοιπά, σύμφωνα με πληροφορίες στον αναθεωρημένο κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος παραμένουν όλα τα υπόλοιπα έργα που ενδιαφέρουν τη χώρα μας. Ειδικότερα:
Παραμένει ο αγωγός αερίου Poseidon από την Ελλάδα προς την Ιταλία, γεγονός που δείχνει ότι το project αυτό «παίζει» πλέον σοβαρά για τη μεταφορά Ρωσικού αερίου (Turkish Stream), αλλά και αερίου από την Ανατολική Μεσόγειο (East Med).

Παραμένει επίσης το project του υποβρύχιου ηλεκτρικού καλωδίου Euro Asia Interconnector, που θα συνδέει τα ελληνικά, τα κυπριακά και τα ισραηλινά δίκτυα μεταφοράς και αυτό της κατασκευής του αγωγού φυσικού αερίου EastMed για τη μεταφορά των κοιτασμάτων της κυπριακής ΑΟΖ στην ηπειρωτική Ελλάδα μέσω Κρήτης.

Διατηρείται προφανώς στον κατάλογο ως ώριμο έργο ο ελληνοβουλγαρικός αγωγός διασύνδεσης IGB, η τελική επενδυτική απόφαση για τον οποίον αναμένεται σύντομα.
Ενδιαφέρον έχει επίσης ότι ο αγωγός φυσικού αερίου που θα συνδέει την Ελλάδα με την Αυστρία, γνωστός και ως Tesla, περιλαμβάνεται στην ενημερωμένη λίστα των έργων κοινού ενδιαφέροντος (PCI) της Κομισιόν. 

Το έργο της Υπόγειας Αποθήκης

Η ένταξη του έργου της υπόγειας αποθήκης της Νότιας Καβάλας στα PCI θα δώσει τη δυνατότητα να γίνουν νέες μελέτες βιωσιμότητας της επένδυσης, καθώς στο παρελθόν οι μελέτες που είχαν γίνει (και οι οποίες έδειχναν πολύ μεγάλα κόστη) θεωρούνται ξεπερασμένες από τις εξελίξεις. Οι πρώτες εκτιμήσεις μάλιστα αναφέρουν ότι παρότι η αρχική μελέτη ανέβαζε σε 400 εκατ.ευρώ το κόστος κατασκευής, υπό τις σημερινές συνθήκες το κόστος θα είναι περίπου το μισό, πράγμα που κάνει πιο εύκολη τη βιωσιμότητα της επένδυσης.

Το ΤΑΙΠΕΔ, στη δικαιοδοσία του οποίου έχει περάσει η περιοχή από το 2011, βλέπει με καλό μάτι την κινητικότητα του ΥΠΕΝ για το θέμα, καθώς στην πραγματικότητα το ίδιο το Ταμείο ποτέ δεν ασχολήθηκε σοβαρά με το asset αυτό.

Αντίθετα η κυβέρνηση θεωρεί ότι η Νότια Καβάλα αποτελεί μια σοβαρή υποδομή που θα πρέπει να αξιοποιηθεί.

Υπενθυμίζεται ότι το κοίτασμα της Νότιας Καβάλας συνεχίζει να ελέγχει η Energean Oil, η ελληνική εταιρεία που εκμεταλλεύεται τα κοιτάσματα της περιοχής, και η οποία επανειλημμένα έχει προτείνει την αξιοποίησή της από την ίδια, μέσω της μετατροπής της σημερινής άδειας εκμετάλλευσης σε άδεια αποθήκευσης φυσικού αερίου, κάτι που επιτρέπει η ισχύουσα νομοθεσία.

Το Νοέμβριο του 2015 δόθηκε παράταση της άδειας των αναδόχων Energean και Kavala Oil, ενώ ακολούθως ορίστηκε επιτροπή που θα μελετούσε το θέμα ενώ μετά την ενεργειακή κρίση του χειμώνα συστήθηκε νέα ομάδα που αναμένεται να παραδώσει το πόρισμά της μέχρι το Φθινόπωρο.